Review Ricoh WG-M2: volwaardig GoPro-alternatief

Waterdicht tot 20 meter
Fotokwaliteit is minder
Worstelt bij uitdagende lichtomstandigheden
Geen accessoires in de doos
Aanbevolen prijs: €279,99
Ricoh legt met de WG-M2 de Hero4 Silver van GoPro het vuur aan de schenen. Kan deze waterdichte actiecamera met 4K-ondersteuning overtuigen of niet?

Wie actiecamera zegt, denkt spontaan aan GoPro, maar ook andere fabrikanten hebben ondertussen hun weg naar deze lucratieve markt gevonden. Ik testte de voorbije weken de Ricoh WG-M2, een actiecamera die zich qua prijs het best verhoudt tegenover de GoPro Hero4 Silver. Kan de onbekende WG-M2 zijn mannetje staan tegenover zijn bekendere tegenhanger?

Wanneer je puur naar de specificaties kijkt, kan je alvast zeggen van wel. Beide camera’s filmen in 4K, maar de WG-M2 kan dat aan 30 frames per seconde, terwijl de Hero4 Silver maximaal 15 fps biedt. Ook in Full HD film je met de WG-M2 aan een dubbele framerate: 60 fps ten opzichte van 30 fps. Een High Speed-functie laat je zelfs tegen 120 fps filmen in HD-kwaliteit. De Hero4 Silver heeft dan weer een grotere beeldsensor van 12 megapixel, tegenover 8 megapixel op de Ricoh WG-M2.

Een kenmerk dat alle actiecamera’s delen, is dat ze zijn uitgerust met een breedhoeklens. Dat moet garanderen dat alle actie wordt vastgelegd, zonder dat je je in het heetst van de strijd zorgen hoeft te maken over kadrering. Terwijl de Hero4 Silver een beeldhoek van 170° registreert, is dat voor de lens van de WG-M2 maar liefst 204°. Dat leidt niet alleen tot het gekende fisheye-effect, maar zorgt ook voor kwaliteitsverlies langs de randen van het beeld. Film je in Full HD, dan kan je de beeldhoek vastleggen op 150°, waardoor het fisheye-effect veel minder uitgesproken wordt en minder kwaliteit verloren gaat.

Waterdicht

De Ricoh WG-M2 is een tik groter en zwaarder dan de Hero4 Silver, maar daar staat tegenover dat hij geen extra behuizing nodig heeft om schok- en stofbestendig te zijn. Alleen wanneer je de camera onder water wil gebruiken, moet je een speciale lenskap – die in de doos wordt bijgeleverd – op het toestel monteren. De WG-M2 is IP68-gecertificeerd en kan tot een diepte van 20 meter onder water worden gebruikt. De camera wordt zonder enige accessoires geleverd, al zijn die wel beschikbaar, maar kan ook op elke standaard statiefschroef worden vastgedraaid.

De actiecamera heeft een 1,5 inch display en wordt bediend via een verzameling van zes knoppen langs de zijkanten van de camera. De bediening is over het algemeen erg intuïtief, al moet je net iets te diep in de menu’s graven om te wisselen tussen de video- en fotostand. Het had makkelijker geweest als je bijvoorbeeld kon schakelen door de opnameknop lang ingedrukt te houden.

Er zijn acht verschillende modi op de camera beschikbaar: Movie, Underwater Movie, Time-Lapse Movie, Extende Movie Recording, High Speed Movie, Still Image, Underwater Still Image en Burst Shooting. Ricoh laat verder toe om enkele basisinstellingen zoals witbalans en ISO-waarden handmatig in te stellen, en biedt een handvol ingebouwde filters die je in realtime op het beeld kan toepassen. In de playback krijg je tenslotte toegang tot enkele eenvoudige bewerkingen voor je video’s, zoals knippen en splitsen.

Wispelturige wifi

De WG-M2 kan draadloos worden verbonden met een smartphone via Ricoh’s Image Sync-app, maar die werkte bij mij meer niet dan wel. Ik moest meerdere keren proberen om mijn telefoon via wifi met de camera verbonden te krijgen. Uiteindelijk lukte het wel, maar de applicatie zelf is erg onhandig. Hoewel ik een grote voorstander ben van mobile-first, liet ik de app al snel voor wat het was en prikte ik de microSD-kaart gewoon telkens in mijn computer om foto’s en video’s van de camera te halen en te bewerken. Hier heeft GoPro een flinke streep voor op Ricoh, dat zijn app beter terug richting de tekentafel stuurt.

Ricoh belooft 450 foto’s of 80 minuten filmen in 4K alvorens de batterij moet worden opgeladen. Is dat te weinig, dan kan je de batterij makkelijk tussendoor vervangen of gebruik maken van een powerbank om de camera van extra energie te voorzien via de microUSB-poort achteraan. Voor die laatste oplossing moet je wel het klepje achteraan de camera open laten staan, waardoor ook de batterij en geheugenkaart onbeschermd zijn tegen eventuele val- of waterschade.

De fotokwaliteit van de WG-M2 laat – in tegenstelling tot de videokwaliteit – helaas te wensen over.

Prestaties

De foto’s van de WG-M2 zijn mooi van kleur, maar de beeldkwaliteit had beter gekund, zeker aan de randen. De videoprestaties zijn gelukkig wel goed, en dat is uiteindelijk wat telt voor een actiecamera. De camera vertoonde in uitdagende lichtsituaties wel problemen met de belichting, deels vanwege het vaste diafragma van f/2.0. Vooral wanneer het contrast tussen schaduw en fel zonlicht erg groot is, zijn sommige delen van het beeld over- of onderbelicht. Een HDR-functie zou dat kunnen verhelpen, maar ontbreekt jammer genoeg. De elektronische beeldstabilisatie voorkomt wazige beelden, maar betekent niet dat je video schokvrij is wanneer je uit de losse hand filmt.

Hieronder vind je twee filmpjes die we hebben gemaakt met de Ricoh WG-M2. De eerste video toont de prestaties in een situatie met normale lichtomstandigheden, de tweede video toont de prestaties in een uitdagendere situatie door de voortdurende speling tussen zonlicht en schaduw in het bos.

De Ricoh WG-M2 heeft alles in huis om te concurreren met de GoPro Hero4 Silver. Hoewel de kwaliteit van foto’s tegenvalt, biedt hij prima videoprestaties die op papier alvast die van de Hero4 Silver overtreffen. Al worstelt de camera wel bij uitdagende lichtomstandigheden. Het scherm in combinatie met de duidelijke knoppen maakt de camera erg handig in gebruik, maar de bijhorende applicatie stelt teleur. Het ecosysteem aan accessoires bij GoPro is dan wel uitgebreider, maar je kan ook niet-officiële accessoires gebruiken. Ben je op zoek naar een waterdichte en robuuste actiecamera die kan filmen in 4K aan 30 frames per seconde, dan is de WG-M2 zeker het bekijken waard.