TomTom Touch review: weloverwogen ondoordacht

Heeft vaak computer nodig
Scherm moet gewekt worden
Moeilijke verbinding
Aanbevolen prijs: €89,99
Totaalscore 6
Met zijn Touch-fitnesstracker maakt TomTom enkele vreemde keuzes. Je bent voor of tegen, en dat is niet zo verwonderlijk.

‘Mens sana in corpore sano’, het is een gezegde dat we allemaal kennen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is klaar om de zomer in te gaan. Met het warmere weer in aantocht leek het ons de ideale gelegenheid om eens te kijken naar de markt van fitnesstrackers. Er zijn vele verschillende modellen te vinden die allemaal hetzelfde lijken te doen. Hoe maak je dan in godsnaam een beslissing? In de komende weken helpen wij jou een weloverwogen beslissing te nemen.

We sluiten het rijtje af met de TomTom Touch. Op vlak van design is de tracker een van de meest subtiele en aantrekkelijke toestellen die we hebben getest. Er is een klein aanraakschermpje voorzien, met daaronder een aanraakknop waarmee je acties kan bevestigen, en aan de onderkant vind je een hartslagmeter op de pols. Dit hele stukje kan je uit het bandje nemen voor onderhoud en om de tracker op te laden of aan de computer te hangen.

Het middenstuk wordt omringd door een siliconenbandje dat best comfortabel aanvoelt. Met de sluiting is het de eerste malen een kort gevecht, maar het went snel. Siliconen betekent makkelijk onderhoud, maar in dit geval betekent dat ook: een hoge nood aan onderhoud. Het bandje lijkt zweet vast te houden en moet regelmatig worden gereinigd.

Moeilijk doen

De fitnesstracker geeft op het eerste zicht een erg simpele indruk. Aan de slag gaan met de TomTom Touch bleek evenwel minder vanzelfsprekend dan gedacht. Om te beginnen ben je verplicht de tracker aan een stopcontact te hangen om hem te wekken; ook wanneer je de tracker eens uitzet, moet je hem wekken met behulp van een stroomstoot. Daarnaast ben je zelfs best dat je de tracker eerst eens aansluit op een computer, om er zeker van te zijn dat je alle updates meehebt.

De verbinding leggen met je smartphone heeft ook wat voeten in de aarde. Als het je derde keer is dat je dat doet, om welke reden dan ook, dan loopt het tamelijk vlot. Is het je eerste keer, dan kan je als leek al snel op enkele hindernissen botsen. Bij mij ging het de eerste keer fout om uiteenlopende redenen. Een tip voor wie ook moeite heeft: voeg de tracker eerst toe in de bluetoothinstellingen van je telefoon, alvorens je hem toevoegt in de TomTom Sports-app.

Bediening

De bediening van de tracker gebeurt met een combinatie van een aanraakscherm en een niet-indrukbare bevestigingstoets onder het scherm. Je gebruikt het aanraakscherm om te scrollen naar de informatie die je nodig hebt en als je daar dieper op in wilt gaan, gebruik je de bevestigingstoets. Die heb je bijvoorbeeld nodig om de continue hartslagmeting te activeren, of om je lichaamssamenstelling (vetpercentage) op te meten. De tracker geeft aan wanneer je juist op de toets moet drukken.

Je gebruikt de bevestigingstoets ook om het schermpje te wekken. In tegenstelling tot andere trackers reageert de Touch niet op je polsbeweging en moet je het scherm telkens wekken als je informatie of het uur wilt aflezen. Niet bepaald gebruiksvriendelijk, maar dat hoeft niet te storen als je de tracker voornamelijk passief wilt gebruiken, om dan eenmaal per dag je gegevens af te lezen.

De lay-out en sortering van de schermen op de tracker zijn rommelig. Je vindt haast nooit meteen wat je zoekt en het soms moeilijk bedienbare scherm helpt daar niet bij. Ikzelf verloor meermaals mijn weg door de gebrekkige bediening. Opnieuw valt op dat de tracker uitstekend werkt als je hem passief gebruikt, maar voor de actieve gebruiker – hij die regelmatig het ding ook als uurwerk gebruikt – stoort het.

De bediening is bovendien niet bepaald intuïtief. Zo wordt nergens goed uitgelegd dat, eens je een workout begonnen bent, je tweemaal op het scherm moet tikken om die te beëindigen. Aangezien je geen ‘terug’-toets hebt, is dat even zoeken als je het niet weet.

De app

Algemeen gesproken is de app degelijk. Je vindt er snel je dagelijkse stappentotaal terug en de sportactiviteiten die je hebt opgenomen. Daar staat tegenover dat de app niet altijd verbinding wist te maken met de Touch. Een herstart van de smartphone was dan noodzakelijk om de synchronisatie weer op gang te krijgen.

Erger vond ik de noodzaak om een software-update te installeren via de computer. Die update was noodzakelijk aangezien de tracker helemaal niet meer wou verbinden met mijn smartphone. Zowat alle andere trackers uit deze test krijgen hun updates doorgestuurd via de telefoon, maar de Touch moest en zou aan mijn computer hangen. Een goed uur later was de update geïnstalleerd. Mijn vraag bij dit gebeuren luidt: waarvoor heb je dan een app?

Verder doet de app meer dan zijn werk en biedt hij op een overzichtelijke manier al je gegevens aan. Hier en daar krijg je een slim inzicht in je vooruitgang, en meer heb je niet nodig. Dat we ons ergerden aan het samenspel met de tracker, ligt dan misschien meer aan de tracker.

Voor een redelijk bedrag koop je een fitnesstracker die zeer goed uitgerust is en tamelijk wat slimme functies bevat. De berekening van je lichaamssamenstelling is bijvoorbeeld uniek onder de fitnesstrackers, al ben je natuurlijk nooit helemaal zeker hoe accuraat deze berekend wordt. Niettemin is het toestel een geschikte kandidaat voor iemand die een tracker zoekt zonder te veel randzaken bij. De goede batterij helpt daarbij.

Wie een handige tracker zoekt die hij veel en actief kan gebruiken, is hier echter aan het verkeerde adres. De onhandige bediening en de lay-out van de Touch zorgen ervoor dat je de tracker al heel snel gaat negeren. Ook om te kijken hoe laat het is, greep ik al snel terug naar mij smartphone in plaats van mijn pols te consulteren. Als simpele stappenteller en sporttracker is hij goed, maar de meerwaardezoeker is beter af bij de concurrentie. Dat de TomTom Touch je waarschuwt als je op je smartphone een melding hebt, is slechts een klein doekje tegen het bloeden.