Logitech MX Ergo review: renaissance

Duur
Enkel voor rechtshandigen
Nicheproduct
Aanbevolen prijs: €109
Logitech blies terug leven in de niche productcategorie van trackballs, waarbij je de cursor kan verplaatsen zonder je hand te bewegen. Een waardige vervanger voor een klassieke muis?
[related_article id=”218342″]

In de jaren tachtig was de trackball een populair alternatief voor de muis. Met het nicheproduct waren preciezere handelingen mogelijk en was er minder handruimte vereist. Een standaard computermuis moet je fysiek met je hand verplaatsen om de cursor te bewegen, met een trackball kan je de cursor verplaatsen zonder dat beweging nodig is, door het balletje met trackingtechnologie via je duim te bedienen. Omdat je de pols niet moet bewegen, wordt die minder belast en hoef je geen muismat aan te schaffen. Klinkt als muziek in de oren, maar in de laatste decennia is de trackball een stille dood gestorven. De gewone muis is uiteindelijk ingeburgerd geraakt als besturingsstandaard, maar er zijn nog altijd fans van de trackball. Bij Logitech is het ondertussen zeven jaar geleden dat ze nog zo’n model uitbrachten, de Logitech M570. Met de MX Ergo blazen ze terug leven in de productcategorie.

De Logitech MX Ergo is een draadloze trackball die tot vier maanden moet meegaan zonder oplaadbeurt. Hij is bedekt met een matgrijs plastic die de MX Ergo voorziet van een premium feel en look. Voor de eerste keer bracht het concern een verstelbare variant uit: hij kan in een hoek tot twintig graden gekanteld worden voor een betere polshouding, wat volgens Logitech spierpijn tot twintig procent moet verminderen. Dit voelde verrassend goed aan, maar als je geen fan bent van de verhoogde hoek, kan je hem uiteraard ook gewoon plat bedienen.

Niet voor iedereen

Naast het balletje zit een knopje waarmee je de DPI-instelling kan aanpassen tot maximaal 380 DPI. Het installeren van de muis is een fluitje van een cent: je stopt de dongle in de USB-poort en je drukt op het knopje aan de onderkant van de trackball om hem aan te zetten. Het ontwerp lijkt op dat van de MX Master-muis en deelt heel wat gelijkaardige functies. Zo ondersteunt hij de Flow-software, zodat je op meerdere systemen tegelijk de trackmuis kan gebruiken. Verder kan je in de software tot tien knoppen configureren. Naar goede gewoonte is de Logitech-software afgelikt en hebben we er niets op aan te merken.

Ben je fan van trackballs, dan kunnen we de MX Ergo van harte aanraden. Er is wel een hoge instapdrempel, maar na enkele weken in gebruik voelde de trackball best comfortabel aan. Zijn hoge prijskaartje is wel een struikelblok, zeker omdat hij niet gericht is op gamers en niet voorzien is van de laatste toeters en bellen zoals RGB-verlichting. Al bij al is de MX Ergo ‘maar’ een nicheproduct, maar eentje dat de zieltjes van een select doelpubliek zal inwinnen.