Kobo Aura Edition 2 review: het nut en onnut van een e-reader

Kobo Plus-abonnement
Technische beperkingen
Grote auteurs ontbreken in Kobo Plus
PDF-documenten lezen is een ramp
Aanbevolen prijs: €99
Kan een e-reader anno 2018 nog zijn mannetje staan ten opzichte van een moderne tablet? Ik legde de Kobo Aura Edition 2 op de pijnbank.

Denk je aan e-readers, dan flikkeren er ongetwijfeld maar weinig merken op in je hersenpan. De reden is simpel: de verkoop van e-readers zit al even in het slop. Tot 2012 bleef het aantal verkochte e-readers aandikken, maar sindsdien maakte de verkoopgrafiek een dalletje. De grootste boosdoener is de tablet: doorheen het laatste decennium verschenen er steeds kleinere, goedkopere tablets op de markt met verbeterde displaytechnieken waardoor de voordelen van een e-reader verschralen. Op een tablet kan je immers niet alleen een digitaal boek lezen, maar bijvoorbeeld ook een spelletje spelen of een app installeren.

Toch hebben ook e-readers ook hun stekje in de markt. Amazon zwaait de plak in de productcategorie met zijn Kindle-toestellen, maar ook merken als Tolino en Kobo willen een stuk van de taart. We namen de Kobo Aura Edition 2 onder handen, de goedkoopste digitale boeklezer van de fabrikant. Aan de hand van deze e-reader schijnen we licht op de voordelen van zo’n product. Wat voor lekkers heef hij te bieden, en moet jij er een aanschaffen?

Digitale inkt

Het is behoorlijk moeilijk om aan iemand die nog nooit een e-reader gezien heeft, uit te leggen wat het precies is. In feite gaat het om een tablet, maar in plaats van een kleurenscherm krijg je een zwart-witscherm. Zijn grootste troef is de technologie erachter, namelijk ‘digitale inkt’ of E-ink. Daardoor lijkt het net alsof je een gewoon boek in handen hebt. Een positieve lading drukt de zwarte inkt naar boven, een negatieve lading onderdrukt de zwarte inkt. Dit zorgt voor een ontzettend lange batterijduur. Daarnaast kan je een e-reader makkelijker in de valies stoppen dan een stapel boeken.

Budgetmodel

De Kobo Aura Edition 2 heeft een 6-inch paneel met een resolutie van 1.024 bij 768 pixels. Dit is erg laag, maar in de praktijk ondervond ik geen hinder. Wegens het lage prijsetiket kan je immers ook aan enkele compromissen verwachten. Achter het scherm schuilen vijf leds zodat je ook in het donker kan lezen op je e-book. Het ding is bijzonder stevig gebouwd, met aan de achterkant een soort ribbelachtige structuur waardoor hij niet uit je hand glijdt. Achteraan is een blauwe powertoets voorzien, maar verder zijn er geen fysieke knoppen.

De navigatie gebeurt door op het scherm te drukken of te vegen. In het instellingenmenu kan je zelf bepalen welke touch-instellingen voor jou het interessantst zijn. Het touchscreen is helaas niet altijd responsief: soms duurt het even vooraleer hij een actie registreert, en de locatie waar een aanraking wordt waargenomen is niet altijd accuraat. Ook het overzetten van bestanden van de computer naar de e-reader verliep niet van een leien dakje. Dat gaat met ongeveer drie megabyte per seconde. Als je ebooks koopt via bol.com, dan gebeurt de synchronisatie wel automatisch met je boekenplank.

Op de Kobo Aura Edition 2 is er ruimte voor 4 GB aan boeken. Dit lijkt weinig (zeker omdat er geen SD-gleuf is voorzien), maar waarschijnlijk zal je zelden tot nooit zijn opslagschijf moeten legen. Een PDF-document kan wel groot zijn, maar die bestanden zal je hier waarschijnlijk niet op raadplegen. Om in te zoomen op een PDF kan het wel een halve minuut duren vooraleer je de ‘sweet spot’ hebt gevonden. De software van Kobo zit verder best knap in elkaar. Wisselen van pagina of door je digitale bibliotheek snuisteren is intuïtief. Ook kan je de tekst naar eigen wensen finetunen, door bijvoorbeeld de lettergrootte, -dikte, -scherpte aan te passen of een grotere regelafstand in te stellen. Er zijn standaard elf lettertypes voorzien, maar je kan er ook zelf toevoegen.

Boekenabonnement

Het belangrijkste aan een e-reader is dat je er natuurlijk boeken op kan lezen. Je kan e-books overzetten van je computer, ebooks synchroniseren die je hebt aangeschaft bij bol.com, in de webwinkel een kijkje nemen of Kobo Plus uitproberen. Voor 9,99 euro per maand krijg je toegang tot het ‘Netflix voor boeken’ en kan je naar hartenlust boeken downloaden en verslinden, tot 15 tegelijk in offline-modus. Een geniaal concept, maar niet nieuw: zo zijn er ook apps zoals Storytel of Bliyoo die hetzelfde doen voor dezelfde prijs.

Kobo Plus is een aangename toevoeging op deze e-reader, maar het aanbod is wel wat beperkt. Er zijn momenteel zo’n twee miljoen e-books beschikbaar (waaronder een internationaal aanbod), maar de grote namen zoals George R. R. Martin, Terry Pratchett of J.K. Rowling ontbreken. Hou je ervan om onbekende auteurs een kans te geven of ben je niet meteen op zoek naar de nieuwe titels of de boeken die op dit moment populair en veelbesproken zijn, dan is Kobo Plus wel het proberen waard.

Edit: Mijn oorspronkelijke oordeel over Kobo Plus was wat te scherp. Ik heb hier en daar enkele nuances toegevoegd.

We hebben een handjevol minpunten opgelijst, maar dat betekent niet dat de Kobo Aura Edition 2 een slechte koop is. In de Belgische markt is er immers geen goedkopere e-reader voorhanden. Schaf je een vijftal fysieke boeken aan, dan kom je al aan zijn prijskaartje uit. De leeservaring verliep niet zonder kopzorgen, maar het is nog steeds fijner lezen dan op een klassieke tablet. Wil je pootjebaden in de wereld van e-books zonder een fortuin uit te geven, dan is de Kobo Aura Edition 2 een prima instapexemplaar. Let er wel op dat er geen oplader in de doos steekt, maar je kan hem ook gewoon via de microUSB-kabel aan de computer hangen.