Fitbit Versa review: Slim fit

Prima batterij
Waterdicht
Beperkt aanbod apps
Synchronisatieproblemen
Aanbevolen prijs: €199,95
Fitbit komt met een nieuwe smartwatch, de Fitbit Versa. De fabrikant weet je als geen andere te motiveren om te bewegen, maar je kan je vragen stellen bij de meerwaarde van het product.

De Fitbit Versa is al de derde smartwatch die de wearable-specialist Fitbit op de markt brengt, na de Blaze en de Ionic. De fabrikant heeft wat gesleuteld aan het design van zijn slimme horloge. De scherpe hoeken van het touchcscreen van de Ionic zijn ingeruild voor zachtere curves bij de Versa. Net als bij zijn voorganger kan je de bandjes van het horloge wisselen met behulp van een handig kliksysteem. Uit de doos komt de Fitbit Versa met een plastic bandje dat comfortabel rond je pols zit. Wie liever geen plastic draagt, kan bij Fitbit terecht voor alternatieven in leer of metaal.

Fitmeester

We hebben het in voorgaande recensies van Fitbit-producten al wel vaker aangehaald: de fabrikant weet de juiste balans te vinden als het op motiveren om te bewegen aankomt. De uitstekende app is daar een belangrijke aspect van: het programma toont je in een oogwenk enkele belangrijke gezondheidsindicatoren in een mooi verzorgde interface. Je wordt geen bepaalde acties opgedrongen, de app vraagt bij het instellen van een nieuw toestel naar je streefdoelen en biedt op basis daarvan tips. Die tips kan je ook gewoon uitschakelen. Op het heldere en kleurrijke scherm van de Versa vind je heel wat informatie terug, al heb je wel je smartphone nodig om alle data te bekijken. Zo vindt je gegevens over je slaappatroon enkel in de mobiele app.

De Versa is slim genoeg om zelf op te pikken wanneer je sport of een training start. De smartwatch logde accuraat de momenten wanneer ik van wandelen overschakelde op fietsen. Fitbits eigen besturingssysteem is gebruiksvriendelijk en snel onder de knie te krijgen. Het apparaat is net als zijn voorganger ook waterdicht en doorstaat een onderdompeling tot 50 meter, waardoor je het kan gebruiken om zwemtrainingen op te volgen.

Slechte smartwatch

De Fitbit Versa is een erg leuke fitness tracker en horloge, maar we zijn er niet volledig van overtuigd dat het een goede smartwatch is. Bij een smartwatch verwacht je meldingen te ontvangen en apps te gebruiken. In theorie is het ontvangen van smartphonemeldingen mogelijk met de Versa, maar tijdens het testen heb ik deze optie nooit aan de praat gekregen. Dat ligt mogelijks aan mijn smartphone, maar toont dat Fitbit nog wat sleutelwerk zal moeten verrichten. Het aanbod aan apps dat je op de Versa kan gebruiken is erg miniem in vergelijking met watchOS of Android Wear. Zo kan je bijvoorbeeld geen muziek streamen, al heeft de Versa wel opslagruimte waar je muziek lokaal kan plaatsen. De beperkte capaciteiten als smartwatch maken dat de Versa in een ander aspect kan uitblinken: uithoudingsvermogen. De batterij van de Versa gaat makkelijk vijf tot zeven dagen mee.

Ik ben absoluut fan van de Fitbit Versa en de manier waarop het me toestaat om een oogje op mijn gezondheid en bewegingsniveau te houden. Het grote touchscreen van deze smartwatch is aantrekkelijk, maar vraag je voor aankoop af of het voor jou de meerprijs waard is ten opzichte van een gewone fitness tracker.

Geïnteresseerd in de Fitbit Versa? Koop hem via Coolblue.