Review: Motorola Moto G7 Play: verbazingwekkend snel

Android 9 Pie
goede prestaties in het algemeen
geen 5Ghz-ondersteuning
geen Full HD display
grote notch
Aanbevolen prijs: €149
In een smartphonemarkt die vol zit met prijzige toestellen is de komst van een budgetsmartphone zoals de Moto G7 Play meer dan welkom. Het toestel kost je een kleine €150. Maar wat krijg je daarvoor terug?

Alle technologische hoogstandjes die we terugzien in de nieuwste high-end smartphones mogen dan wel indrukwekkend zijn, maar niet iedereen heeft het geld hiervoor. En als je het geld er wel voor hebt, wil dat ook niet zeggen dat je het eraan wilt uitgeven. Gelukkig zijn er ook smartphonefabrikanten zoals Motorola die de markt van de budgetsmartphones niet in de kou laten staan. De nieuwe Moto G7-serie staat uit vier budgetsmartphones en ik was benieuwd naar de prestaties van het goedkoopste model van deze vier: de Moto G7 Play.

De speelvogel

Motorola heeft aan elke smartphone in de G7-serie een bijnaam gegeven en voor de Moto G7 Play is dat “de speelvogel”. Die bijnaam vat alles eigenlijk verrassend goed samen. Je krijgt geen high-end toestel met prestaties die je omver zullen blazen, maar een speels toestel om de dag mee door te komen. Voor gebruikers die het uiterste uit hun smartphone is de G7 Play dus niet bedoeld. Dat zie je meteen bij de technische specificaties: een lcd-scherm van 5,7 inch met HD-resolutie (en een onnodig grote notch), 13MP-camera achteraan, 8MP-camera vooraan, een Snapdragon 632, 2GB RAM-geheugen, 32GB interne opslag (waarvan 22,5GB beschikbaar is) en een batterij van 3.000 mAh. Ik had geen al te hoge verwachtingen bij de benchmarktesten, maar dat bleek onterecht. De G7 Play steekt met kop en schouders uit boven alle andere budgetsmartphones in onze database van smartphones onder de 200 euro. Op het eerste gezicht krijg je dus een bijzonder sterke speelvogel.

Vers uit de oven

Met zijn kostprijs 149 euro is de Moto G7 Play eveneens een van de goedkoopste smartphones die draaien op Android 9 Pie, net zoals zijn broertjes in de G7-serie. Daar stopt het nog niet, aangezien de hele G7-serie deel uitmaakt van het Android One-programma. Er is dus geen oceaan aan bloatware waarin je kan verdrinken, zoals vaak het geval is bij goedkopere smartphones. Android One wil in dit geval ook zeggen dat je het pronkstuk van Android 9 Pie op je bord krijgt, met name Digital Wellbeing. Hiermee kan je eenvoudig je smartphonegebruik nauwkeurig controleren en beperken. Motorola heeft hier zelf nog Moto Actions aan toegevoegd, waarmee je bepaalde acties kan uitvoeren door middel van fysieke bewegingen met de G7 Play. Het nadeel is dat deze acties en hun uitkomsten niet zelf in te stellen zijn, maar Motorola heeft logische keuzes gemaakt. Zo kan je drie vingers op je scherm houden om een screenshot te maken of de smartphone met het scherm naar beneden leggen om niet storen in te schakelen. Het verbaasde me ook hoe vlot de Moto Actions werkten, al werd de beweging om de zaklamp aan te zetten soms verward met de beweging om de camera in te schakelen.

Ongelukkige naamgeving

De bijnaam speelvogel mag dan wel goed gekozen zijn, maar “Play” is daarentegen niet ideaal. Bij “Play” denk ik eerder aan een smartphone om games mee te spelen en daarin blinkt de G7 Play niet uit met zijn 2GB RAM-geheugen en Snapdragon 632. Lichte games zoals Candy Crush zijn niet meteen een probleem maar als je gaat voor het iets zwaardere geschut zoals Hearthstone en Pokémon Go dan krijg je geregeld te maken met een hapering, zeker als er een chathead van Messenger in beeld springt. Andere apps werkten daarnaast heel vlot en wisselen van de ene naar de andere app ging veelal probleemloos. Zelfs zwaardere apps zoals Snapchat en Instagram startten snel op en haperden zelden. Er lijkt ook wat gesleuteld te zijn aan de camera-app. Bij de Nokia 8.1 die ook in het Android One-programma zit, startte deze soms traag op, maar dat lijkt niet meer het geval te zijn. Ook de instellingen van de camera zijn makkelijker te vinden. De foto zelf zijn wat je kan verwachten van een 13MP-camera: zeker niet slecht, maar je zal niet omvallen van verbazing. De portretmodus laat dan weer te wensen over, maar zonder secundaire camera stelt die functie nu eenmaal weinig voor. Voor deze prijs zijn de foto’s degelijk, maar verwacht geen wonderen.

Schijn bedriegt

Onderaan de G7 Play zie je tot slot een hoopgevende USB-C-poort, die meestal gebruikt wordt voor snelladen. Een budgetsmartphone die snelladen ondersteunt, lijkt echter te mooi om waar te zijn en dat is het ook. De batterij van 3.000 mAh houdt het wel een hele dag vol, aangezien je zware games in het algemeen liefst vermijdt. Wil je de batterij van 0% naar 100% opladen, dan mag je daar ongeveer 2,5 uur voor uitrekenen, vergeet hem dus niet ’s nachts aan de oplader te hangen voor je gaat slapen, want twee dagen op een enkele lading kan al eens moeilijk worden. Nog een klein minpuntje is het gebrek aan ondersteuning voor 5Ghz-wifi en een tweede speaker. De G7 Play heeft alleen een speaker bovenaan in de notch en geen tweede speaker onderaan, waardoor het geluid rechtuit ondermaats is. Gezien de lage prijs zijn er een heleboel logische compromissen gemaakt om een heel degelijk toestel op de markt te kunnen brengen. Alleen had de notch voor mij achterwege mogen blijven en is een scherm van HD-kwaliteit toch een stap terug als je Full HD gewend bent.

Geïnteresseerd in de Motorola Moto G7 Play? Koop hem via Coolblue.