Review Xiaomi Mi Band 4: een fitnesstracker voor iedereen

Uitgebreide collectie aan functies
Geen inbouwde gps
Mi Fit-app is wat onoverzichtelijk
Stopt niet automatisch met tracken
Aanbevolen prijs: €44,95
Activity trackers zijn er in allerlei vormen, op allerlei prijspunten en van allerlei merken. Ook Xiaomi heeft enkele exemplaren en zit intussen aan de Mi Band 4.

Voor deze review ben ik aan de slag gegaan met de Xiaomi Mi Band 4 activity tracker. Net zoals de vorige generaties is het design van de Mi Band 4 erg minimalistisch en voor zijn prijs geldt hetzelfde, aangezien hij amper 45 euro kost en daarvoor heel wat in ruil biedt.

Eenvoud staat centraal

Bij het uitpakken valt meteen op dat eenvoud centraal staat. De Mi Band 4 is een langwerpig en licht toestelletje dat met een siliconen bandje wordt geleverd. Er zijn geen knoppen aanwezig, aangezien je de activity tracker uitsluitend bedient met het kleine touchscreen. Xiaomi produceert weliswaar ook smartphones, maar de Mi Band 4 (en zijn voorgangers) werken op dezelfde manier met andere smartphonemerken, aangezien je hiervoor de Mi Fit-app moet downloaden in de Play Store (Android) of App Store (iOS).

Als je wel een smartphone van Xiaomi gebruikt, heb je hier ook geen voordelen bij tegenover andere merken. De meeste functionaliteiten bevinden zich ook in die app, wat een slimme keuze van Xiaomi is, aangezien het kleine touchscreen onhandig zou zijn bij het instellen van bepaalde zaken. De app is echter niet heel overzichtelijk en in het begin voelt het aan als een soort doolhof waarin je continu op zoek bent naar de juiste informatie en instellingen, maar na verloop van tijd raak je de werking gewoon en weet je waar je alles kan terugvinden.

Sterk uithoudingsvermogen

Het grootste pluspunt van de Mi Band 4 is zijn geweldige batterijduur van maximaal 20 dagen. Die 20 dagen haal je alleen als je de continue hartslagmeting uitschakelt, wat ikzelf niet heb gedaan. Met de hartslagmeting ingeschakeld haalde ik alsnog iets meer dan een week uit de Mi Band 4 voor hij weer aan de oplader moest en na een kleine twee uur was hij weer opgeladen. De reden voor de batterijduur is de werking van de display, aangezien die altijd uitstaat, behalve als je een melding krijgt of als je erop tikt.

Het handige is dat je in de Mi Fit-app zelf kan kiezen welke apps meldingen sturen naar de Mi Band 4 zodat hij niet onnodig trilt bij elke melding. Berichten lezen is soms iets moeilijker door het kleine scherm en letters met accenten of trema’s en emoji’s kunnen niet weergegeven worden, maar voor korte meldingen is hij enorm handig. De navigatie doorheen de Mi Band 4 verloopt ook redelijk vlot, al gaan er momenten zijn dat je aanraking niet wordt gedetecteerd of het schermpje niet precies doet wat je wil, maar dat kan ik door zijn kleine en lichte design door de vingers zien.

Verrassend veel functies

Ondanks zijn minimalistische ontwerp zijn er verrassend veel functies aanwezig. De hartslagmeting en de weergave van meldingen heb ik al benoemd, maar er is nog veel meer dan dat. De Mi Band 4 kan ook je slaap tracken en maak hier onderscheid tussen lichte en diepe slaap, waarbij de Mi Fit-app eveneens vergelijkingen maakt met je gemiddelde nachtrust en de aanbevolen nachtrust. Hij geeft eveneens korte tips om je slaapscore te verbeteren. Wat ook leuk is zijn de meldingen die automatisch uitgeschakeld worden vanaf dat je in slaap valt en weer ingeschakeld worden als je opstaat.

Over het algemeen leek de slaapanalyse redelijk waarheidsgetrouw, hoewel er één nacht was dat de Mi Band 4 niet correct werkte en ik zogezegd in totaal drie uur had geslapen. Daarnaast kan je ook via de app de Mi Band 4 laten trillen als je hem kwijt bent én om met de Mi Band 4 je smartphone geluid te laten maken als het omgekeerde gebeurt. Let wel op dat je nog binnen het bereik van de bluetooth-verbinding moet zijn om dit te laten werken. De automatische nachtmodus en aanpasbare lay-out van het touchscreen zijn eveneens leuke functies, terwijl je ook alarmen en reminders voor events kan instellen zodat je nooit meer te laat bent op je afspraken. Je kan er voor kiezen om de Idle Alerts in te schakelen, waardoor de Mi Band 4 je een melding geeft als je te lang stilzit en je aanmoedigt om even kort op te staan en te bewegen.

Voor lichte sporters

Activity tracker is exact wat de Mi Band 4 is, want voor de stap naar sporthorloge ontbreken er een paar elementen. Er zijn namelijk zes verschillende sporten: buiten lopen, op de loopband lopen, fietsen, wandelen, gewichtheffen en zwemmen. Voor de gemiddelde mens is dit voldoende en Xiaomi heeft ervoor gezorgd dat je je work-out kan inschakelen vanaf de Mi Band 4, wat bij zijn voorganger nog moest gebeuren in de smartphoneapp zelf. Je moet aan het einde van de work-out wel zelf de work-out beëindigen op de tracker, want dit gebeurt niet automatisch, zelfs niet nadat je onder de douche staat na een rondje joggen.

Een klein minpunt is het gebrek aan een ingebouwde gps, waardoor je altijd je smartphone bij je moet hebben als je gaat lopen of fietsen om je route te kunnen nagaan. De informatie over je work-out in de app blijft ook relatief beperkt, maar het is voldoende als je op zoek bent naar een overzicht van je work-outs om je vooruitgang te bekijken zonder al te veel in detail te gaan. Voor intensieve sporters is hij geen aanrader, maar voor de gemiddelde mens die graag wat info heeft over zijn dagelijkse activiteiten en intussen een soort van light ervaring van een smartwatch wil, is de Mi Band 4 een echte aanrader!

Geïnteresseerd in de Xiaomi Mi Band 4? Je kan hem onder andere via https://www.smart-products.be/ kopen.