Animal Crossing: New Horizons review

Humor
Urenlang speelplezier
Traag van start
Kan gebruiksvriendelijker
Tom Nook
Animal Crossing: New Horizons laat je een verlaten eiland naar eigen wil inrichten. Verzamel grondstoffen, maak vrienden en kom tot rust!

Animal Crossing: New Horizons brengt de enorm populaire franchise voor de eerste maal naar de Nintendo Switch. Als je nooit eerder een Nintendo console hebt gehad, dan zal die naam je misschien niets zeggen. De vorige game, Animal Crossing: New Leaf dateert immers al uit 2012 en was toen verkrijgbaar op de Nintendo 3DS. Acht jaar later is het dus tijd voor een nieuwe versie, waarin je ditmaal de controle krijgt over je eigen eiland.

Animal Crossing New Horizons

Voor iedereen iets

Animal Crossing: New Horizons is een moeilijke game om te reviewen, zoveel is zeker. Dat komt omdat iedereen er een andere speelstijl op zal nahouden. Ben jij een echte verzamelaar dan zal je op eiland (dat je zelf een naam moet geven, denk daar alvast over na) veel plezier beleven aan het zoeken naar fossielen, vissen en insecten om in ware Pokémon-stijl je Critterpedia te vervolledigen. Ben je eerder fan van dingen bouwen, dan zal je veel plezier beleven aan het verzamelen van grondstoffen en het volledig naar smaak aanpassen van je eiland. Een waterval hier en een palmboom daar, het kan allemaal in New Horizons. Op kleinere schaal kan je je huis dan weer volledig inrichten met alles van goedkope tuinstoelen tot zelfs een Nintendo Switch en kan je ook je personage helemaal aanpassen naar eigen stijl. Een strak pak of liever een hoed in de vorm van een taart? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Animal Crossing New Horizons

Trage start

Voor je echter toegang krijgt tot alles wat Animal Crossing: New Horizons te bieden heeft, moet je van nul beginnen. Erger nog, je komt aan op je nieuwe eiland en de overduidelijk corrupte zakenman (of is het zakenwasbeer?) Tom Nook laat je al meteen weten dat het tijd is om de kosten voor de herlokalisering terug te betalen. Als blijkt dat je geen Bells (de munteenheid van het spel) hebt, is hij gelukkig zo goed om je klusjes te laten uitvoeren tot je het bedrag bij elkaar hebt. De eerste keer kan je nog met Nook Miles betalen, naast Bells een tweede manier om dingen te kopen.

Miles krijg je voor zowat alles dat je doet op het eiland. Vang je 10 vissen, dan krijg je daar 300 Nook Miles voor. Vang je er 100, dan krijg je nog eens 500 extra Miles. Na je eerste afbetaling zal je Nook Miles vooral gebruiken om exclusieve dingen aan te kopen, zoals meer ruimte in je inventory en unieke haarstijlen of kleding. Verder kan je voor 2000 Nook Miles ook een ander eiland bezoeken, waar je naar hartelust alle grondstoffen kan verzamelen. Dat is handig, want lang niet alle eilanden zijn hetzelfde. Zo kan jouw eiland perenbomen hebben terwijl je vrienden er met kersen of perziken hebben. Ruilen is zeker een goed idee, want fruit dat niet op je eiland groeit kan je voor veel meer verkopen. Zo betaal je dus sneller je lening(en) af voor het bouwen en uitbreiden van je huis, waar Tom Nook je natuurlijk maar al te graag bij helpt.

Animal Crossing New Horizons

Veel te doen, maar niet allemaal even vlot

Hoe snel je al deze dingen voltooid is helemaal aan jou. Wie wil kan elke dag vele uren doorbrengen in Animal Crossing: New Horizons, maar je kan ook 10 minuten spelen als je eens wat minder tijd hebt. Dagelijks even spelen wordt wel aangemoedigd, zeker in het begin. De constructie van het museum en de winkel van de neefjes van Tom Nook, nemen bijvoorbeeld een dag in de echte wereld in beslag. Dit zorgt er wel voor dat de game naar onze mening heel traag op gang komt, waardoor we al enkele dagen hadden waarop we exact hetzelfde leken te herhalen en reikhalzend uitkeken naar een hogere versnelling en meer variatie.

Na verloop van tijd komt die variatie er ook en zullen nieuwe bewoners die je ontmoet op andere eilanden er voor zorgen dat je dagelijkse opdrachten steeds verschillen. Of die hogere snelheid er ook komt, is een andere zaak. Handelingen die je doet in Animal Crossing: New Horizons voelen namelijk traag aan en dat was iets dat we moeilijk van ons af konden schuiven. Fruit plukken betekent bijvoorbeeld dat je eerst met een boom moet schudden om daarna alle stukken fruit één voor één op te rapen. Conversaties die zich vaak herhalen, zoals die in het museum, zijn bovendien ook nodeloos lang en wat begint als een grappige dialoog wordt na enkele keren herhalen snel vervelend. Een goed voorbeeld hier zijn de woordspelingen die gemaakt worden als je een vis vangt. Grappig, maar al snel achterhaald. Vissen zelf is naast tijdrovend ook enorm frustrerend, omdat je steeds exact de juiste hoek moet creëren. We lieten het dan ook al gauw links liggen, terwijl vissen juist ontspannend zou moeten zijn!

Hoe je al deze kleine zaken gaat ervaren hangt af van het type speler dat je bent. De opmerkingen hierboven zal je niet vaak horen van het merendeel van spelers, maar als iemand die opgegroeid is met MMOs en RPGs, weet ik dat veel van de mechanics in New Horizons gebruiksvriendelijker kunnen. Ben je echter een casual gamer die gewoon wat tijd wil doden met het creëren van een eigen wereld, dan zal je je hier minder aan storen.

Visueel prachtig

Die wereld ziet er grafisch bovendien geweldig uit. Van realistische UHD graphics is geen sprake, maar de tekenfilmstijl van Animal Crossing: New Horizons is er een die iedereen zal aanspreken. Er zit ook veel variatie in de het uiterlijk en de persoonlijkheid van de vele eilandbewoners, wat zorgt voor unieke en vaak grappige momenten, vaak met de nodige dosis humor. Het team achter de game heeft bovendien veel tijd gestoken in het ontwerpen van de vele voorwerpen die je in het spel tegenkomt, want deze zijn allemaal in 360 graden te bekijken. In tegenstelling tot eerdere games kan je die voorwerpen nu ook plaatsen waar je wil in de speelwereld en hoef je je dus niet te beperken tot je eigen woning.

Animal Crossing New Horizons

Wie deze dagen graag even ontsnapt aan het echte leven en wat tijd wil doorbrengen op een onbewoond eiland, gaat zich enorm amuseren met Animal Crossing: New Horizons. Seizoensgebonden activiteiten zullen je ongetwijfeld een heel jaar lang bezighouden en met het opzetten van het perfecte eiland ben je makkelijk weken bezig. Dankzij de multiplayer ondersteuning kan je ook de eilanden van vrienden bezoeken en daar gezellig samen rondhangen. New Horizons heeft elk type speler wel iets te bieden en dat is ongetwijfeld de echte kracht van deze game.