Review Sennheiser AMBEO: de allergrootste

ingebouwde Chromecast
bewonderenswaardige 3D-sound
zeer groot
prijs
Aanbevolen prijs: €2499,00
De Sennheiser AMBEO is de grootste soundbar die ik ooit gezien heb. Maar is hij even goed zoals hij eruit ziet? We namen de proef op de som.

De Sennheiser AMBEO werd voor het eerst voorgesteld op CES in 2018. Sinds mei 2019 is de soundbar ook officieel verkrijgbaar. Deze kolosale speaker wordt verkocht als een soundbar die een 3D-geluid creëert dat – volgens Sennheiser – nauwelijks van de realiteit te onderscheiden is. En daarmee wil het Duitse audiomerk maar al te graag uitpakken. Het bedrijf heeft lang gewacht met de lancering van deze soundbar omdat het volgens sommigen een perfectionistisch bedrijf is.

Hij zal best opvallen in je woonkamer, en dat is positief.

De AMBEO soundbar instellen

Toen we de AMBEO aankregen op de redactie vielen onze ogen uit onze kassen. De doos was enorm en de soundbar al even groot. Om de AMBEO op te stellen had je net geen twee man nodig. Een stevige klus. En nu komt het, de AMBEO weegt de volle 18,5 kilogram en bevat wel 13 drivers. Als je dus van plan bent om deze soundbar te kopen en aan de muur onder je tv te plaatsen, zorg er dan voor dat je drie keer checkt of hij zeker vasthangt.

Afhankelijk van hoe je deze soundbar gaat gebruiken, blijft het instellen heel gemakkelijk. De AMBEO heeft een ingebouwde NFC aan boord waardoor je in een handomdraai je smartphone hebt gekoppeld en meteen je favoriete nummers door de kolos kan blazen. Je vraagt je nu misschien af hoe de AMBEO er dan uit ziet? Wel, het is niet het strakke design waar je meteen op zit te wachten. Groot, hoekig, zwaar, zwart en stevige materialen. De AMBEO is 126,5 centimer breed, 13,5 centimeter hoog en 17,1 centimeter diep. Vooral die laatste twee parameters zijn opvallend en maken de soundbar groter dan zijn concurrenten.

AMBEO
Genoeg om je achterover te blazen.

Audiokwaliteit

Muziek, films en gaming. Alles wat je door de AMBEO blaast klinkt goed. Van hoge tonen tot diepe lage geluiden, alles klinkt lekker en stabiel. Alsof er een rode draad door alle geluiden loopt die de soundbar in eigen handen heeft. Tijdens films en games hoor je ook de gesprekken glashelder. Het lijkt wel alsof sommige filmpersonages mee in je living staan. Op die manier ben je al snel vergeten hoeveel plaats de soundbar inpalmt. Wie dus van een heerlijk diepe bas houdt en graag films kijkt met goeie muziek moet zeker de AMBEO overwegen. De audiokwaliteit is gewoon op en top. Zoals je van Sennheiser kan verwachten.

Bij het aanzetten van de 3D-modus wordt je nog eens een tweede keer achterover geblazen. Er zijn heel veel audioproducenten die hier graag mee uitpakken, maar er zijn er maar weinig die erin slagen. Vaak wordt de muziek opgewaardeerd door software maar dat is iets dat we nu niet hoorden. Het geluid klonk helder en natuurlijk. Alsof het echt uit alle hoeken van de kamer kwam. Natuurlijk kan je dat niet vergelijken met een volwaardig surroundsysteem, maar Sennheiser komt goed in de buurt met deze AMBEO. De speaker heeft niet voor niets heel veel positieve reacties gekregen.

Zelfs de zapper heeft bijna alles aan boord.

Mogelijkheden

Wat heeft de AMBEO nu allemaal aan boord? HMDI-ARC voor aan je tv, 3x HDMI 2.0, bluetooth, USB, NFC en we mogen natuurlijk de ingebouwde Chromecast niet vergeten. Je kan de AMBEO dus meteen toevoegen aan je Google Home. Als je een Android-smartphone of Nest-speaker hebt staan, kan je hem ook meteen vragen om via de AMBEO Spotify af te spelen. Je bent zeker niet verplicht om gebruik te maken van de ingebouwde Chromecast. De soundbar biedt ook ondersteuning voor bluetooth of via je eigen DLNA-mediaspeler. Zo kan je ook in een hogere kwaliteit al je favoriete muziek afspelen.

Sennheiser heeft ook een eigen app (voor iOS en Android) voorzien waarmee je extra functies van de AMBEO kan gebruiken. Met de ingebouwde equalizer kan je verschillende settings aanpassen of kan je ervoor kiezen om de soundbar zijn eigen ding te doen door zich aan te passen aan de omgeving door middel van ‘room calibration’.

Je hoeft alleen niet altijd de app te gebruiken als je de AMBEO wil bedienen. Sennheiser heeft een degelijke zapper in de doos gestoken. En met degelijk bedoelen we ook gewoon het materiaal waar de afstandsbediening van gemaakt is. Hij ligt goed in de hand en bevat voldoende mogelijkheden om in je zetel te blijven zitten. Er staan verschillende knoppen met geluidsmodi zoals film, muziek, nieuws, sport, neutraal of zelfs een nachtmodus. In de nieuwsmodus valt het op hoe gesprekken en stemmen meer dan anders naar voren worden gebracht. Verder kan je natuurlijk van kanaal veranderen, het volume bepalen, muten en de AMBEO-modus rechtstreeks inschakelen.

AMBEO
Je kan de AMBEO gemakkelijk via de app bedienen.

Hoe graag Sennheiser ook uitpakt met zijn 3D-soundbar, ze hebben gelijk. We hadden het niet verwacht, maar de AMBEO overtreft best wel alle verwachtingen. Goed, hij mag dan groot en zwaar zijn, maar eens hij op zijn perfecte plaats staat ben je zoet voor jaren. De AMBEO is voorzien op de toekomst en heeft meer dan voldoende connectiviteitsmogelijkheden. Van Chromecast tot bluetooth, de AMBEO heeft het allemaal aan boord. Muziekfans, cinefielen en gamers zullen allemaal tevreden zijn met hun aankoop, dat beloof ik. Vergeet wel niet dat al deze technologie en kwaliteit ook om een stevig prijskaartje vragen. Maar dat is volgens ons terecht.