Review 51 Worldwide Games: Ik ga op reis en neem mee…

Veel waar voor je geld
Hoge kwaliteit
Nieuwe gezelschapsspellen leren kennen
Past perfect bij de Nintendo Switch
Weinig games worden ondersteund in mozaïekstijl
Aanbevolen prijs: €39,99
Ik ga op reis en ik neem mee… 51 gezelschapsspellen! En dat allemaal op zakformaat. De nieuwe Switch-game verpakt namelijk tal van bekende (en minder bekende) bord- en kaartspellen in een aantrekkelijke verzameling van de hoogste kwaliteit.

Apparaten van Nintendo hebben altijd een heerlijk sociaal aspect gehad. Bij de Gamecube nodigde je vrienden uit om Super Smash te spelen, en met de Nintendo DS speelde je samen met de andere kinderen uit de straat eindeloos Mario Kart of tekende je gewoon wat op PictoChat (rip). De Nintendo Switch is duidelijk gebouwd met dat sociale aspect in het achterhoofd. De Joy-Cons kan je er namelijk simpelweg vanaf halen om zo tot twee controllers te komen om samen Mario Kart of Mario Party te spelen. Een game die perfect aansluit bij deze mindset, is 51 Worldwide Games. In deze game worden talloze bekende (en minder bekende) bord- en kaartspellen verzameld in een digitale collectie.

Grote variatie

51 Worldwide Games bevat heel wat games die je zal kennen (zoals Poker, Vier op een Rij, Mens Erger Je Niet, etc.) maar je leert ook tal van andere games kennen. Dan gaat het bijvoorbeeld om Japanse bord- en kaartspellen zoals Shogi, Riichi en Hanafuda (het bedrijf Nintendo werd trouwens gestart puur voor het vervaardigen van dit kaartspel, en tot op vandaag maakt het bedrijf nog steeds Hanafuda-kaarten). Alle spellen worden uitgelegd via een (vrij tenenkrommend) introductiefilmpje, maar ook tijdens het spelen zelf kan je begeleid worden indien nodig. De meeste games hebben namelijk verschillende modi ingebouwd waarbij spelers hints kunnen krijgen, ideaal wanneer je een bepaald spel voor de eerste keer speelt. Daarna kan je deze hulpmodus simpelweg uitschakelen om “voor echt” te spelen.

Naast bord- en kaartspellen vind je ook verschillende 3D videogames. Het gaat dan bijvoorbeeld om vissen, darten, golfen, bowlen en zelfs het besturen van een racebaan. De games zijn een luchtige uitsmijter na het spelen van enkele tactische gezelschapsspellen, maar verwacht niet dat ze even uitgebreid zijn als een game zoals Wii Sports Resort. Sommige van deze games (zoals Darts en Bowling) gebruiken bewegingsbesturing, dus deze zal je niet kunnen spelen wanneer je niet beschikt over een Joy-Con-controllerset (wat het geval is bij de Switch Lite).

51 worldwide games

Grafisch zien alle spellen er gelikt uit en ook qua sound design scoort de game hoog. Van het geluid van de personages die zich verplaatsen in Mens Erger Je Niet tot de rammelende dobbelstenen in Yacht, de ASMR-waardige geluiden zijn een streling voor het oor.

Vernuftige speelmodi

Er is niet alleen een grote variatie in het aanbod van games. Om de game zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen, zijn er ook verschillende manieren om de game te spelen. Vanzelfsprekend kan je de Joy-Cons gebruiken, maar je kan het systeem ook simpelweg plat op tafel leggen en het touchscreen gebruiken. Elke speler neemt dan plaats aan een kant van het Switch-systeem om games zoals ‘Kamertje Verhuren’, ‘Kleurcode’, ‘Dammen’, ‘Schaken’ en meer te spelen. Niet alle games zijn speelbaar in deze speelmethode, maar toch een groot deel. Voor zo’n 15-tal games zal je moeten beschikken over een Joy-Con-controllerset. Dit zorgt meteen voor een extra voordeel. Dankzij deze speelmethode is deze game meteen een van de weinige games die je in lokale multiplayer kan spelen op de Switch Lite. Dat systeem heeft immers geen uitneembare Joy-Cons.

Heb je het geluk om vrienden te hebben die ook een Switch hebben, dan kan iedereen ook op zijn eigen Switch spelen. Het fijne hier is vooral dat slechts één van de spelers over de volledige versie van de game moet beschikken. De andere spelers kunnen simpelweg de gratis demo downloaden uit de store en kunnen zo deelnemen aan de sessie van de host (de persoon die beschikt over de volledige versie van het spel). Sommige games kan je zelfs enkel spelen met meerdere Switch-systemen, het gaat dan om games waarbij je niet in de kaarten van je tegenspelers mag kijken, zoals Poker of Uno (al heet het in de game ‘Laatste Kaart’).

51 worldwide games
Naast klassieke bord- en kaartspellen zijn er ook leuke ‘uitsmijters’ zoals tafelvoetbal, darts en zelfs vissen.

De laatste manier is de meest indrukwekkende. Heb je twee Switch-systemen, dan kan je deze namelijk tegen elkaar leggen om het speelveld zo te vergroten. Het ziet er enorm cool uit en technisch werkt het ook goed, maar het aantal spellen die speelbaar zijn in deze ‘mozaïekstijl’ stelt teleur. Je kan games zoals ‘Vissen’, ‘Tankduel’ en ‘Racebaan’ spelen, maar geen bordspellen of kaartspellen. Jammer, want het grotere scherm dat je zo maakt zou wel degelijk een voordeel hebben bij bordspellen.

Heb je geen vrienden in de buurt (of kan je niet afspreken wegens de huidige omstandigheden) dan kan je ook online spelen met vrienden of met andere mensen. Uiteraard kan je de spellen ook op jezelf spelen, dan wordt de computer je tegenstander.

51 worldwide games
De mozaïekstijl is indrukwekkend, maar helaas worden slechts heel weinig games ondersteund.

51 Worldwide Games is een ideale manier om te proeven van verschillende bord- en kaartspellen, zowel bekende als minder bekende. De games zijn uitstekend uitgewerkt en dankzij introductiefilmpjes en hulpmodi kan je je helemaal verdiepen in alle spellen. Dankzij de mogelijkheid om (de meeste games) te spelen via het touchscreen, wordt de game ook voor iedereen toegankelijk (zelfs gedeeltelijk voor mensen die beschikken over een Switch Lite). Het is alleen teleurstellend dat slechts zo weinig games speelbaar zijn in de mozaïekmodus, waarbij je meerdere Switch-systemen tegen elkaar aanlegt om zo het speelveld te vergroten.