Streamz review: Geef onz gewoon HBO!

Te duur voor het aanbod
Technisch achterhaald
Exclusief is niet exclusief
Aanbevolen prijs: €11,95
Totaalscore 6
Streamz, de nieuwe Vlaamse streamingdienst van DPG Media en Telenet, werd met veel tralala aangekondigd, maar is ze ook de moeite waard of betaal je als Vlaming te veel voor herkauwde content?

Streamz lanceerde op 14 september, de dag voor Disney+ hier bij ons beschikbaar kwam. De weken daarvoor kon je er moeilijk omheen kijken, want het werd gepromoot op alle platformen die DPG Media en Telenet ter beschikking hebben (en dat zijn er heel wat, waaronder HLN, VTM en Humo). Het was dan ook heel aanlokkelijk om mee te gaan in alle buzz rond de “streamingdienst van bij onz” en veel gebruikers keken dan ook niet in detail naar het effectieve aanbod.

Aan de slag

Goed, we kunnen Streamz 14 dagen gratis proberen. Dat is een pluspunt, want bij Disney+, dat je 6,99 euro per maand kost, moet je vanaf de eerste dag een abonnement nemen. Waar dat nog meevalt, betaal je voor Streamz maar liefst 11,95 euro per maand. Dat is meer dan een standaard Netflix-abonnement van 8,99 euro en evenveel als de HD-variant voor twee schermen. Voor dat bedrag verwachten we dus al een grote catalogus en… die verwachtingen worden slechts deels ingelost.

HBO reeksen dragen Streamz

Na ondertussen twee weken Streamz, is het ons duidelijk geworden dat je keuze voor het platform zal staan of vallen met je interesse in de series van HBO. Van The Sopranos tot Six Feet Under, Game of Thrones en Chernobyl, de Amerikaanse zender heeft enorm veel te bieden en zonder de toevoeging van deze reeksen had Streamz nog geen 5 euro per maand waard geweest. Tenzij je natuurlijk steeds opnieuw en opnieuw Vlaamse klassiekers zoals FC De Kampioenen of In de Gloria wil herbekijken. Streamz heeft aardig wat keuze, maar tenzij je in de laatste 15 jaar geen televisie hebt gehad, heb je 90 procent van de series al eens eerder gezien. Zo zagen we laatst online een lijstje verschijnen met de beste series op Streamz en daartussen stond Matroesjka’s. Volledig terecht, maar de serie stemt al uit 2005. Als dat je beste content is, dan is er een probleem.

Streamz review
Soms is het zoeken naar nieuwe content.

Streamz heeft natuurlijk ook eigen, nieuwe, content, maar ook daar moeten we een kanttekening maken. Neem nu “Blackout” bijvoorbeeld, een (vrij slecht geschreven) serie die binnenkort ook gewoon op Eén te zien zal zijn. Dan kan je beter even wachten en ondertussen een Netflix-abonnement nemen. Zaken zoals dit maken ook een overkoepelend probleem duidelijk: Streamz moet rekening houden met teveel partijen, waaronder de belastingbetaler die niet wil dat door de overheid gesubsidieerde projecten plots enkel tegen betaling kunnen geconsumeerd worden. Het resultaat is dan ook een rommeltje en je kan makkelijk zonder, tenzij je toegang wil tot HBO natuurlijk.

Tot slot willen we nog even de technische kant van het platform van commentaar voorzien. Zo is er geen manier om intro’s over te slaan, werken ondertitels vaak niet of zijn ze hard-coded waardoor je ze niet kan uitzetten. Bovendien zijn er geen internationale ondertitels, waardoor het echt alleen voor mensen van bij onz is. Oudere series worden dan weer in 4:3 getoond terwijl er ondertussen breedbeeldversies bestaan en als je twee verschillende afleveringen van een serie bekijkt komen ze beide in je kijklijst te staan. Er is nog veel werk aan de winkel voor de streamingdienst van bij onz.