Elgato Light Strip review
Te verbinden met Elgato Stream Deck
Geen geflikker
Aantrekkelijke prijs
Geen ondersteuning voor digitale assistenten
Geen color cycle
Reset-knop wat moeilijk bereikbaar
Met de Elgato Light Strip geef je extra kleur aan je gaming setup of zorg je voor extra sfeer tijdens het thuiswerken. De led-strip heeft geen ondersteuning voor Google Assistant, maar is makkelijk te bedienen via je computer, smartphone en het Elgato Stream Deck.

Elgato is een dochtermerk van Corsair dat vooral bekend staat om zijn unieke producten gericht op streamers en content creators. Denk daarbij aan microfoons, maar ook het handige Stream Deck (dat we weldra zullen reviewen) en het makkelijk op te bergen green screen. In de categorie verlichting vind je dan weer het handige Ring Light en verschillende key lights. Vandaag wordt deze categorie uitgebreid met de Elgato Light Strip, een led-strip van twee meter die je saaie bureau voorziet van de nodige RGB-effecten.

Elgato Light Strip review

Wat kan je verwachten van de Elgato Light Strip?

De Elgato Light Strip bestaat uit RGBWW LED’s, dat zijn de nieuwste generatie 5-in-1 lampjes die zowel kleuren (rood, groen, blauw) als koud en warm wit (3500 tot 6500 K) kunnen weergeven. Het gevolg is dat je toegang hebt tot maar liefst 16 miljoen kleuren. Elgato heeft gekozen voor hoogwaardige LED’s en zoals geadverteerd flikkeren deze inderdaad niet. De maximale helderheid van deze Light Strip is 2000 lumen, wat meer is dan de 1600 van bekendste concurrent Philips Hue.

Elgato Light Strip review

Eenvoudige installatie

Nog niet zo lang geleden installeerden we al eens een led-strip van Philips Hue en het proces is zeer vergelijkbaar, met het grote verschil dat de Elgato Light Strip gevoelig dunner is en daardoor makkelijker te plaatsen. Je maakt de stevige Tesa-tape aan de achterkant een stukje los en plaatst de strip waar je wil. Vervolgens druk je het geheel even aan en herhaal je dit proces tot je de twee meter lange led-stip hebt opgebruikt of je oppervlakte bedekt is. Wij kleefden de Light Strip aan de achterkant van ons TV-meubel en plaatsten onze vinger naast de rand om de ervoor te zorgen dat alles in een rechte lijn bevestigd werd. Dankzij het dunne profiel was het ook makkelijker om de strip rond een hoek te buigen. Prima dus voor zij die hun hele bureau van extra sfeer willen voorzien.

Heb je alles bevestigd en toch een stukje over? Dan kan je de Elgato Light Stip zowat elke 30 centimeter inkorten door deze door te knippen. Doe dit wel niet met de stroom nog aan! Meet ook zeker twee keer voor je het doet, want eens je de knoop doorhakt, kan je niet meer terug. Er is momenteel immers (nog) geen manier is om de Elgato Light Strip uit te breiden. Je kan wel aparte strips gebruiken en deze synchroniseren, maar dan zit je met meerdere stekkers te werken op een plaats waar stopcontacten vaak beperkt zijn (in ons geval toch).

Elgato Light Strip

In de doos vonden we ook nog een extra stukje dubbelzijdige tape dat je kan gebruiken om de hub waaraan je de led-strip bevestigt tegen de onderkant van je bureau of de achterkant van je TV-meubel te kleven. Zo voorkom je dat deze gaat doorhangen en de strip langzaam maar zeker lostrekt. Op de hub bevindt zich ook een reset-knop die gebruikt kan worden bij verbindingsproblemen. Een goede toevoeging, zij het dat deze moet ingedrukt worden met een paperclip en dat is onder een bureau niet altijd even handig. Een fysieke knop had hier een meerwaarde geweest, ook al zal je ze normaal nooit nodig hebben.

Connectiviteit

Eens aangesloten hoef je enkel nog het Elgato Control Center voor je smartphone of PC te downloaden en kan je beginnen met het aanpassen van de kleuren. De Light Strip wordt als het goed is automatisch gedetecteerd en je moet alleen nog even het netwerk selecteren waarmee je wil verbinden. Makkelijker alvast dan te zitten prutsen met de Philips Hue Bridge.

Elgato Light Strip review

In vergelijking met Philips Hue is er wel geen manier om de strip te verbinden met een digitale assistent en dat is best jammer, maar anderzijds beseffen we ook dat Elgato zich specifiek richt op de omgeving rond je computer, waar je best zonder stemcommando’s kan. De connectiviteit met het Elgato Stream Deck maakt trouwens veel goed en is zowaar nog sneller dan een stemcommando. Via de Stream Deck app stelden we in enkele seconden onze favoriete kleuren in als sneltoetsen. Daarnaast plaatsten we een aan/uit-knop en verderop nog een exemplaar om de helderheid aan te passen. Sinds we het deck aan het testen zijn, is het een essentieel onderdeel van onze workflow geworden en het bedienen van de Light Strip sluit daar perfect bij aan.

Kleuren

De Elgato Light Strip geeft kleuren weer zoals je zou verwachten en doet dat zoals eerder vermeld met een helderheid die hoger ligt dan die van Philips Hue. Daardoor vallen ze wat beter op en reikt het licht ook wat verder. Pas je de kleuren aan via het Control Center of een Stream Deck, dan reageert de led-strip enorm snel. Opvallend is wel dat de overgang van de ene kleur naar de andere eerder in een sprong gebeurt, terwijl er bij Philips Hue een meer geleidelijke overgang wordt gemaakt voor een zachter effect. Als we nog één ding graag gezien hadden, dan was het de mogelijkheid om een kleurencyclus in te stellen, zodat je niet beperkt bent tot één vaste kleur.

Eindoordeel Elgato Light Strip

Met deze Light Strip introduceert Elgato een product waar veel gamers enorm dankbaar voor zullen zijn en streamers des te meer. Snel even je achtergrond aanpassen tijdens een live sessie kost immers niet meer moeite dan even een knopje indrukken. Er ontbreken weliswaar enkele functies die je bij Philips Hue wel vindt, maar deze richt zich dan ook op je volledige huis en niet enkel je streaming set-up. Met zijn adviesprijs van 59,99 euro is de Elgato Light Strip bovendien 20 euro goedkoper dan zijn concurrent. Voeg daar aan toe dat de led-strip een dunner profiel heeft en hogere maximale helderheid en je snapt waarom wij fan zijn.

Op zoek naar producten van Elgato? Koop ze bij Coolblue.