Review Imou Bullet 2S: camera die alles in de smiezen heeft

Scherpen beelden (ook in het donker)
Gebruiksvriendelijke app
Spotlights zijn standaard wat overijverig
SD-kaartfunctie gebruiken we liever niet
Aanbevolen prijs: €119,99
Ben je fan van het smarthome-principe? Dan mag een beveiligingscamera thuis niet ontbreken. Wij lieten de Bullet 2S onze privéwoning bewaken.

Wanneer je hem uit de verpakking haalt, valt je meteen op dat dit niet zomaar een gadget is. De Imou Bullet 2S voelt heel stevig aan dankzij de metalen behuizing, maar laat je vooral niet intimideren. Deze stevige camera installeren is een fluitje van een cent. De meegeleverde quick start guide bevat alle nodige info.

Geloof ons als we je zeggen dat de gaatjes in de muur boren wellicht het moeilijkste onderdeel van de installatie zal zijn. Je hoeft alleen maar twee schroefjes los te maken om een SD-kaartje in de camera te steken. Vervolgens scan je de met de Imou Life-app de QR-code op de camera en kan je hem verbinden met je wifi-netwerk. Vind je de vaste kabel betrouwbaarder, dan kan je de camera ook met een netwerkkabel aan je thuisnetwerk toevoegen. Je krijgt meteen een live feed van wat de camera ziet. Simpeler kan bijna niet.

Full-color nachtzicht

Deze 4MP-versie filmt in 1440p (tegenover 1080p voor het standaardmodel). Hét verkoopargument van het vlaggenschip is ook meteen waar we hem voor zouden aanprijzen: de indrukwekkende nachtzichtmodus. Geef toe: groene nachtbeelden zijn vaak onduidelijk en personen zijn ook moeilijker herkenbaar. De Bullet 2S past daar een mouw aan met full-color nachtzicht. Dankzij de lens met F/1.2-apertuur heb je zelfs ’s nachts een helder beeld, dat doet denken aan wat onze ogen zien bij valavond. We waren dus best onder de indruk van wat Imou klaargespeeld heeft. De gevoelige camera maakt gebruik van het weinige licht dat er is (zoals dat van de straatverlichting), om versterkte, maar toch realistisch ogende beelden te tonen.

Dat brengt ons meteen ook bij het enige echt noemenswaardige minpunt: de Bullet 2S kan soms wat overijverig zijn wanneer hij gaat bijlichten met zijn ingebouwde spotlights. Dat is een beetje vreemd, want ook zonder extra belichting is het beeld gewoon helder genoeg. Alleen in volstrekte duisternis zijn de spots nodig. Het is een beetje onhandig dat de spots via de app zowel onder ‘Detectie’ als de ‘Color Night Vision’-instelling te regelen vallen. Maar eens je dat uitgeklaard hebt, zullen ze niet meer te pas en te onpas oplichten, tenzij je mogelijke inbrekers wil afschrikken, natuurlijk. Verder hebben we over de Imou Life-app niets dan lof.

Extra toepassingen

Je kan tot vier camera’s toevoegen en de Bullet 2S als parlofoon gebruiken door simpelweg in je smartphone te praten. Vanuit de app kan je regelen dat de camera automatisch een screenshot of video-opname maakt wanneer er iemand in het gezichtsveld van de camera wandelt. Beelden bewaren kan op een (niet meegeleverd) SD-kaartje, al verwerkt de ingebouwde lezer de gegevens tergend traag. Snapshots en video’s laat je daarom best opslaan op een NAS of pc in je netwerk.

Iets voor jou?

Samenvattend moeten we zeggen dat Imou je veel waar voor je geld geeft. De Bullet 2S is een stevige, degelijke camera die immer waakzaam is en scherpe beelden maakt. Wat wil je nog meer?