OPPO Band review: sta op en beweeg

Onhandig oplaadsysteem
Display soms moeilijk leesbaar
Geen ingebouwde GPS
Aanbevolen prijs: €69

OPPO Band Style – slimme armband – activiteitstrackers 12 sportmodi – uniseks sportarmband – slaaptracker – 12 dagen batterijduur – hartmeting en oxymeter 24 uur per dag – zwart [Franse versie]

De OPPO Band bevat alle basisfuncties om je aan het sporten te krijgen, al is de fitnesstracker niet zonder beginnersfoutjes.

Wearables is nog een vrij nieuw productsegment voor OPPO. Eind vorig jaar lanceerde het bedrijf met de OPPO Watch haar eerste smartwatch, dit voorjaar volgde een fitnesstracker om het portfolio aan te vullen. Net zoals de OPPO Watch geïnspireerd was door de Apple Watch, haalde OPPO tijdens het ontwerpen van de OPPO Band haar mosterd bij de concurrentie. De fitnesstracker is bijna een kopie van Xiaomi’s Mi Band-trackers en richt zich ook op hetzelfde segment: consumenten die geen nood hebben aan de franjes van een smartwatch en voor een lage prijs een goed werkend apparaat willen. We onderzochten of OPPO Band aan deze wensen kan voldoen.

Eenvoudig design

Over het design valt eigenlijk niet zo veel te zeggen. Als je ooit al eens een Xiaomi Mi Band hebt gezien, dan weet je hoe de OPPO Band eruit ziet. Het apparaat bestaat uit een pilvormige tracker met een rubberen polsband rond. Niet meer, niet minder, en dat hoeft ook niet voor een apparaat als OPPO Band. De tracker is zeer licht en voelt comfortabel rond je pols tijdens het sporten. De tracker in de polsband steken kan soms een hele worsteling zijn omdat het rubber niet heel erg elastisch is.

De tracker zelf bestaat uit een batterij met een 1,1 inch AMOLED-display. Het display is dus vrij klein wat voor sommige gebruikers wel een obstakel zal kunnen zijn. Ik ondervond eerder problemen met de leesbaarheid wanneer er zonlicht op het display schijnt. Via de instellingen kan je dit wel wat verbeteren, maar als je voor een looptochtje gaat in de herfstzon kan je wel wat hinder ondervinden.

Sport en gezondheid

De belangrijkste taak van een fitness tracker is je ondersteunen tijdens het sporten. Met de OPPO Band heb je zeker een goede sportcoach. De tracker ondersteunt twaalf verschillende trainingsmodi, van buiten lopen tot badminton. Er is dus voor ieder wel wat wils. Het starten van een training is ook zeer eenvoudig. Je selecteert de juiste modus en drie seconden later ben je vertrokken. OPPO Band heeft wel geen eigen GPS. Om je route op te slaan, dien je dus je smartphone op zak te hebben.

Naast het volgen van je trainingen kan OPPO Band ook de standaardmetingen uitvoeren die de gemiddelde wearable kan. Hij analyseert je slaappatronen, meet je hartslag en hij waagt zich zelfs aan het SpO2-niveau. Wil je even helemaal tot rust komen, probeer dan de ademhalingsoefeningen eens.

Al je resultaten worden opgeslagen in de Hey Tap Health-app, die exclusief bestemd is voor OPPO-wearables (wel beschikbaar voor Android en iOS). De app werkt duidelijk wel beter wanneer je hem gebruikt op een OPPO-smartphone. OPPO laat je helaas niet de keuze om een andere gezondheidsapp te gebruiken, al kan je je data wel importeren naar Google Fit.

HeyTap Health weet alles over je.

Extra functies

Zeker als je weet dat OPPO Band verder durft gaan dan gezondheidsfeatures. Zo kan je via de tracker ook berichten en oproepen ontvangen. Een functie die we vooral handig vinden is de Spotify-ondersteuning zodat je tijdens het lopen via de trackers nummer kan pauzeren of doorspoelen. Met de camerafunctie kan je zelfs een foto nemen. De ene functie werkt wat beter dan de andere en zonder je smartphone op zak zijn ze eigenlijk ook vrij nutteloos. Maar over het aanbod aan features mogen we zeker niet klagen. Vind je deze extraatjes echt belangrijk, dan duwen je wel eerder in de richting van een smartwatch.

Batterij

Als laatste bespreken we de batterij van de tracker. De batterij heeft een capaciteit van 100 mAh, wat op papier weinig lijkt, maar zelfs bij actief gebruik is de OPPO Band zeer zuinig. Volgens de fabrikant kan de batterij 12 dagen mee op één oplaadbeurt. Na een week veel te sporten had ik nog ruim 50% batterij over, dus deze belofte kan zeker kloppen. Het is echter minder dolle pret als je de batterij na 12 dagen dan toch moet opladen. Je moet de tracker uit het polsband halen en op de lader leggen.Naast het feit dat dit een onhandig gedoe is, heeft de oplader nog eens een veel te korte kabel. Ook zou een USB-C aansluiting ons een logischere keuze lijken dan de USB-A aansluiting.

Ik kende deze manier van opladen al van de Xiaomi Mi Band 4, maar dit hoefde OPPO nu net niet over te nemen. Bovendien heeft Xiaomi voor haar trackers al een manier gevonden om de tracker op te laden zonder deze uit de band te moeten halen. Het kan dus eleganter.

OPPO Band: eindverdict

Is deze fitness tracker het waard? Als voor jou de basisfuncties van een fitness tracker het belangrijkste zijn, dan heb je met een OPPO Band alles wat je zoekt en dat voor een zeer voordelige prijs. Wil je meer kunnen dan sporten, dan zal je echter snel teleurgesteld geraken. Dan begeven we ons al snel in smartwatchterrein en dat is oneerlijke concurrentie. Je moet de OPPO band 6 vooral vergelijken met diens evenknie Mi Band 6. We zetten hieronder de belangrijkste specs naast elkaar zodat je kan vergelijken welke tracker voor jou de beste optie is.

EigenschappenOPPO BandMi Band 6
Display1,1 inch, touchscreen1,56 inch, geen touchscreen
Resolutie126×294360×152