Arlo Ultra 2 review: de beste beveiligingscamera van het merk

Nachtzicht in kleur
Gebruiksvriendelijke functies
Zeer prijzig
Smart Hub vereist
Abonnement zo goed als noodzakelijk
Aanbevolen prijs: €699
De Arlo Ultra 2 is de ultieme slimme camera van het bedrijf. De praktische appsoftware wordt gecombineerd met een uitstekende beeldkwaliteit. Het is echter de vraag of die scherpe resolutie wel echt noodzakelijk is voor de doorsnee gebruiker. Het prijskaartje voelt bovendien als iets te veel van het goede.

Arlo heeft een hoop verschillende slimme beveiligingscamera’s in zijn assortiment, waardoor je mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet. De Arlo Ultra 2 valt onder de crème-de-la-crème, dankzij de 4K-resolutie en gezichtsveld van 180 graden. Het is de opvolger van de Arlo Ultra uit 2019. De verschillen tussen de twee varianten zijn vrijwel niet op te merken. Waar de originele Arlo Ultra enkel 2,4 GHz ondersteunt, kan de Ultra 2 ook 5GHz wifibanden aan. De camera is bovendien verder weg te plaatsen van het basisstation (de Smart Hub).

Naast de Ultra-reeks heeft het bedrijf recentelijk ook de Arlo Pro 4, Essential Indoor Camera en Video Doorbell Wire-Free op de markt gebracht. De Essential-reeks bevat de goedkopere beveiligingsoplossingen met Full HD-resolutie, terwijl de Pro-serie van Arlo een 2K-resolutie biedt. De nieuwere modellen Arlo-beveiligingscamera’s beschikken allen over een geïntegreerd spotlight en nachtzicht. Ze maken bovendien allemaal gebruik van dezelfde gebruiksvriendelijke appfunctionaliteiten.

Strak design

Als je bekend bent met Arlo dan zie je al snel dat de Arlo Ultra 2 qua design identiek is aan de rest van het slimme beveiligingsaanbod van het merk. Het wit-zwarte (of volledig zwarte) design is strak en modern, zonder al te veel op te vallen. Met een knop aan de onderkant van de camera is de zwarte plaat aan de voorzijde te demonteren, waardoor je de batterij eruit kunt halen.

Tevens is er aan de onderzijde een magneetaansluiting te vinden zodat je de camera kunt opladen. Je dient de camera hiervoor wel van de muur te halen – tenzij je voor de optionele Outdoor Stroomkabel gaat – maar dankzij de bijgeleverde magnetische houder is dit geen lastige taak. De magneet is overigens sterk genoeg; je hoeft niet bang te zijn dat de camera van de houder afwaait. Bij een pakket met drie of meer camera’s ontvang je naast een magnetische varianten ook een houder met schroefdraad, waardoor de camera minder makkelijk wordt gestolen.

De Arlo Ultra 2 is regen- en weersbestendig, waardoor deze geschikt is voor gebruik buiten het huis. Daarnaast is er een handig spotlight aanwezig, die aan kan springen als er in het donker beweging wordt waargenomen. Dit licht is redelijk fel en schrikt potentiële inbrekers ongetwijfeld af.

Hoogwaardige 4K-kwaliteit

De Arlo Ultra 2 beschikt naast de originele Ultra over de beste beeldkwaliteit van Arlo’s slimme beveiligingscamera’s. De 4K-beelden zijn erg scherp en helder, en dankzij de aanwezigheid van HDR worden de contrasten goed weergegeven. Gezichten van personen worden sterk weergegeven, waardoor deze goed te herkennen zijn.

Belangrijk om te weten is dat je over het duurdere Secure Plus-abonnement moet beschikken om 4K-video’s in de cloud op te kunnen slaan. Dit abonnement kost 14,99 euro per maand (voor een onbeperkt aantal camera’s). Je kunt ook kiezen voor het Secure-abonnement van 9,99 euro per maand (of 2,99 voor één camera), maar dan kun je tot maximaal 2K-beeldmateriaal opslaan. In dat geval kun je net zo goed voor de Arlo Pro 4 kiezen.

Er is uiteraard nachtzicht aanwezig, die zelfs in staat is om kleur weer te geven. Hierdoor konden we ontdekken welke buurtkat telkens een ‘cadeautje’ achterlaat bij onze achterdeur. De oranje kater van een paar deuren verder blijkt toch de boosdoener te zijn.

Dankzij de kijkhoek van 180 graden kun je nog méér van je omgeving in de gaten houden ten opzichte van de Arlo Pro-reeks (160 graden). Heb je een grote tuin of wil je zo veel mogelijk in één oogopslag in de gaten kunnen houden, dan is de grotere kijkhoek een groot pluspunt. Je kunt daarnaast tot 12x inzoomen, waardoor details zoals logo’s goed af te lezen zijn.

Hoewel je met de Arlo-app de hele dag kunt bekijken wat er in het gezichtsveld van de camera gebeurt, neemt de beveiligingscamera niet continu beeldmateriaal op. Er worden enkel snippets opgeslagen indien er beweging plaatsvindt. Je kunt zelf instellen hoe lang deze clips moeten zijn.

App en functies

Natuurlijk beschikt ook de Arlo Ultra 2 over een hoop handige functionaliteiten. Via de Arlo-app houd je jouw omgeving in de gaten en ontvang je meldingen zodra er beweging wordt gedetecteerd op momenten die jij hebt ingesteld. Je hebt de mogelijkheid om de camera te activeren op vooraf bepaalde tijdsperiodes of als je afwezig bent (op basis van de geolocatie van jou en je huisgenoten). Het is ook mogelijk om meldingen tijdelijk uit te schakelen, zodat je ongestoord van je privacy kunt genieten als je van plan bent om gedurende de feestdagen wat marshmallows in de tuin te roosteren.

Er is daarnaast een sirene ingebouwd. Indien gewenst kun je instellen dat deze gaat loeien op het moment dat er beweging wordt gedetecteerd. Je kunt deze sirene ook op afstand activeren. De sirene is echter niet extreem luid.

Dankzij tweewegcommunicatie kun je spreken met potentiële indringers of onschuldige voorbijgangers. Bovendien neemt de camera ook audio op als er beweging wordt gedetecteerd, waardoor je mogelijk belangrijke informatie in handen hebt als er kwaadwillende activiteiten worden opgemerkt.

De software is in staat om personen, dieren, voertuigen of pakketjes te detecteren. Je kunt de postbezorger op afstand vertellen om het pakket voor de voordeur te plaatsen, waarna de camera in de gaten houdt of je pakket niet wordt ontvreemd.

Om niet continu loze meldingen te ontvangen, kun je activiteitszones instellen. Zo wordt je enkel op de hoogte gesteld van bewegingen als deze in een bepaald deel van je omgeving worden waargenomen.

Zonder een abonnement af te sluiten, kun je enkel live meekijken met de camera en notificaties ontvangen als er beweging wordt gedetecteerd. Er wordt echter geen beeldmateriaal opgeslagen in de cloud, waardoor je op een later moment niet kunt achterhalen wat er precies is gebeurd. Een abonnement op Arlo Secure (Plus) is hierdoor zo goed als noodzakelijk. Als je alles uit de Arlo Ultra 2 wil halen, inclusief 4K-kwaliteit, dien je ook nog eens voor het duurdere Plus-abonnement te kiezen.

Twee maal per jaar aan de lader

Volgens Arlo gaat de batterij van de Arlo Ultra 2 zo’n halfjaar mee. Deze bewering is lastig te verifiëren, aangezien de levensduur van de batterij voornamelijk afhangt van de frequentie waarmee de slimme camera wordt gebruikt. Als er dagelijks bewegingen worden gedetecteerd en je meldingen daarvoor hebt ingeschakeld, beïnvloedt dit de batterijcapaciteit aanzienlijk. In een doorsnee situatie zien we het batterijniveau per week met ongeveer drie tot vijf procent dalen, waardoor een batterijduur van ongeveer zes maanden aannemelijk is.

Eindoordeel

Als je op zoek bent naar de beste slimme camera van Arlo, dan hoef je niet verder te kijken dan de Arlo Ultra 2. Het paart de gebruiksvriendelijke, effectieve AI-functies van het bedrijf met een uitstekende beeldkwaliteit. Voor de meeste gebruikers is de 4K-resolutie echter geen absolute noodzaak. Bovendien is de prijs iets te veel van het goede als je op zoek bent naar een simpele, maar effectieve slimme beveiligingsoptie. Een pakket met twee camera’s (inclusief basisstation) heeft een adviesprijs van 699 euro. Daarbovenop dien je nog een abonnement af te sluiten om alles uit de camera te halen. Arlo heeft voor minder veeleisende gebruikers genoeg andere producten als alternatief, waaronder de Arlo Pro 4 met 2K-kwaliteit of de goedkopere Full HD Essential-reeks.