Hogwarts Legacy Review: betoverend openwereldspel

Voice acting laat te wensen over
RPG-elementen eerder beperkt
Aanbevolen prijs: €59.99 (PC), 69.99 (PS5 & Xbox Series S|X)

Hogwarts Legacy - PS5

Last Amazon price update was: 18 maart 2024 20:03 20:03
Hogwarts Legacy lijkt een van de populairste games van 2023 te worden. Wij gingen na of het die titel ook daadwerkelijk verdient.

Sinds de eerste Harry Potter-film in 2001 voor het eerst op het scherm geprojecteerd werd, ontstonden er heel wat dromen. Vandaag dromen kinderen er nog steeds van om rond te kunnen lopen in de wereld van Harry Potter. Nu, meer dan 20 jaar later, wordt die droom mogelijk gemaakt dankzij Hogwarts Legacy, een spel ontwikkeld door Avalanche Software. De studio werkte eerder al aan de eerste Prince of Persia-game uit 1999 en aan Disney Infinity, maar lijkt voor Hogwarts Legacy een versnelling hoger geschakeld te zijn.

Hogwarts Legacy is een openwereldspel dat zich de wondere wereld van de Harry Potter-films eigen maakt. Of je het magische kasteel nu kent als ‘Hogwarts School for Witchcraft and Wizardry’ of kortweg als ‘Zweinstein’ maakt niet uit: een gevoel van herkenning zal er zeker inzitten. Ook het nabije stadje Hogsmeade en de weide omgeving daarrond werden gedetailleerd vormgegeven. Wie altijd al eens door die toverwereld wou lopen kan dus nu voor het eerst zijn kans wagen.

In Hogwarts Legacy valt gelukkig meer te doen dan de wereld te verkennen. De game speelt zich zo’n honderd jaar voor de gebeurtenissen van de Harry Potter-films en -boeken af. Tijdens de proloog van het spel wordt duidelijk dat het niet helemaal snor zit tussen de tovenaars en de kobolden. Een situatie die jij, met behulp van enkele Hogwarts-professoren en ‘oude magie’ moet zien op te lossen.

Openwereldactiespel

In zijn beginsels is Hogwarts Legacy dus een actiespel dat zich in de open wereld afspeelt – mechanismes rond je tovenaarsuitrusting en een aantal gesprekskeuzes voegen daar verder nog een aantal RPG-elementen aan toe. In het hele openwereldaspect leunt de game dicht aan bij overige games in het genre: je volgt een hoofdverhaallijn en hebt de optie om een aantal zijmissies te doen. Over het algemeen is de hoofdverhaallijn verrassend engagerend: je zou de zijmissies haast links laten liggen, zodat je kan achterhalen wat er verder gebeurt. De zijmissies bestaan meestal uit simpele one-shots, hoewel er hier en daar een kleine verhaallijn is uitgebouwd. Enkele zijmissies die écht de moeite zijn strekken zich uit over meerdere hoofdstukken van het spel.

De tovenaarswereld voelt gigantisch. © Avalanche Software | WB Games

Ook als je de verhaallijn helemaal hebt uitgespeeld is er nog heel wat te doen. Zoals het genre van de openwereldspellen het voorschrijft zijn er in de tovenaarswereld ook heel wat zaken te verzamelen. Tijdens het spelen kom je ongetwijfeld meerdere Merlin trials en ancient magic hotspots tegen die je personage sterker kunnen maken. Die hoef je lang niet allemaal te verzamelen om je karakter te versterken. Echte doorzetters die alles willen verzamelen houden zich er wel gemakkelijk nog een tijdje mee bezig. Dat vooruitgang gekoppeld werd aan een aantal collectibles werkt in Hogwarts Legacy overigens best goed – je moet er alleen wel opletten dat je de beloningen ook daadwerkelijk gaat claimen. Als je dat niet doet gaat je personage er niet op vooruit.

Expelliarmus!

Aan de basis van een Harry Potter-wereld liggen natuurlijk heel wat toverspreuken. De meeste leer je tijdens het spelen, met een aantal [onvergefelijke] spreuken die je enkel tijdens bepaalde zijmissies kan leren. Hierdoor zitten sommige delen van de toverwereld – in het geval van Alohomora zelfs letterlijk – achter slot en grendel, toch zo lang je de juiste spreuk niet geleerd hebt. Later kan je terugkeren en krijg je de deur na een mini-game open.

Eenmaal je spreukenboek wat meer ingevuld geraakt zal je beginnen merken dat je wel heel veel spreuken begint te leren – meer dan dat er knoppen op je controller staan, zelfs. Toveren in Hogwarts Legacy is niet moeilijk, of je nu het toetsenbord of een controller gebruikt. Op de controller kan je de rechtertrigger aantrekken om een basisspreuk af te vuren. Hou je de trigger ingedrukt, dan kan je met de overige knoppen maar liefst 4 verschillende spreuken uitvoeren. Als je wat verder gespeeld hebt en de mogelijkheid hebt ontgrendeld om meer van die spreukengroepen te ontgrendelen, kan je beginnen jongleren met tegenstanders. Eenmaal je het spreukensysteem in de vingers hebt kan je bijna naar hartenlust spreuken blijven afvuren.

Wie van Hogwarts Legacy vooral magische vechtpartijen en een knappe open wereld verwacht kan eigenlijk alleen maar blij zijn. Wie daarentegen de gedachte had zijn eigen schoolcarrière nog eens over te doen in een toverwereld zal helaas best teleurgesteld zijn met deze game en stelt de verwachtingen best bij. Interacties met professoren en andere personages zijn vaak beperkt tot een ‘goede’ en ‘kwade’ optie, waarbij de opties dikwijls nogal karikaturaal zijn. Dan zijn we nog mild: meestal zijn interacties beperkt tot het beginnen en eindigen van missies. Vriendschappen met andere Hogwarts-leerlingen of professoren zitten er dan ook niet in. Wie echt opnieuw naar school wil, speelt dan ook beter een rasechte RPG zoals Persona 5 Royale.

Psychopathische personages

Voor zo ver er in de rest van het spel RPG-elementen verwerkt zitten, zijn deze eerder matig. De character creator aan het begin van het spel is bijvoorbeeld een beetje teleurstellend: je personage maakt heel veel kans om op een van de andere leerlingen te lijken. Bovendien zijn de opties eerder beperkt, zeker als je een personage met wat langer haar probeert te maken. Ook het huis waarin je je personage laat indelen heeft maar beperkt invloed op (het begin) van het spel.

Je hebt ook de optie om je personage een wat diepere stem te geven. Die baard in de keel lijkt wel van metaal gemaakt te zijn: Siri klinkt doorgaans minder robotachtig. Over het algemeen is de voice acting niet om over naar huis te schrijven. Tijdens de cutscènes valt het gelukkig mee. Tijdens dialogen valt echter op hoe afwezig meeste personages klinken: alsof de woorden uit een computer komen en verder weinig willen betekenen. De weinig lijnen die wél expressief zijn opgenomen worden bovendien tot in den treure toe herhaald in het spel. Alle wegen leiden naar Hogsmeade en reizen verbreedt de geest! Een persoonlijke favoriet die vaak terugkomt na het uitmoorden van een volledig koboldenkamp: “eigen schuld, dikke bult!” – of daar komt het toch op neer. Tot zo ver de RPG-elementen in het spel.

Hogwarts Legacy is geen perfect spel, maar wel een verdomd leuke game waaraan je heel wat uren plezier kan beleven. Hogwarts komt er echt tot leven, waardoor zelfs gewoon rondlopen eigenlijk wel leuk is: overal is iets om te ontdekken. Hetzelfde geldt voor de uitgestrekte en goed gevulde omgeving rond het kasteel. Als RPG laat de game een aantal serieuze steken vallen, maar dat is een kwestie van de juiste verwachtingen te stellen. Als openwereldspel weet Hogwarts Legacy in ieder geval wel te schitteren en de speler van begin tot einde vast te houden. Daardoor is Hogwarts Legacy het inschrijvingsgeld zeker en vast waard, al is het vooral om je met extracurriculaire activiteiten bezig te houden.

€45,99
Op voorraad
1 new from €45,99