Sony INZONE H5 review: middenklasser op pc, topper op PS5

Geweldige headset voor PS5
Oorschelpen kunnen voor sommigen wat hard knijpen
Beperkter audiobereik (wel Spatial Audio beschikbaar)
Aanbevolen prijs: €149,99

Sony INZONE H5 Casque de jeu sans fil, son spatial 360° pour le jeu, ajustement confortable, autonomie de la batterie 28 heures, faible latence, microphone avec AI, PC et PS5 compatible - Blanc

Last Amazon price update was: 30 april 2024 20:36 20:36
Onlangs verscheen de Sony INZONE H5-hoofdtelefoon op de markt. Die mikt naast pc-gaming ook op compatibiliteit met de PlayStation 5. Comfort en immersie zijn de twee verkoopargumenten. Met recht en rede?

Afgaand op het uiterlijk en het wit-zwarte thema, zou je denken dat het om een PlayStation 5-accessoire gaat, maar we kunnen bevestigen dat de INZONE H5 net zozeer voor pc-gaming ontworpen is. Hem met je pc verbinden is een kwestie van de powerknop ingedrukt te houden en de dongle in de usb-poort te steken. Met het schuifje op de dongle kan je wisselen tussen pc- en PS5-modus. Handig en duidelijk.

Ontwerp en draagcomfort

De INZONE 5 voelt stevig aan, ondanks zijn lichte constructie en lage gewicht (260 gram). Dat ontwerp strookt helemaal met wat je van een gamingheadset verwacht: die moet goed op je hoofd blijven zitten én voor lange tijd comfortabel te dragen zijn. We kunnen je meteen vertellen dat Sony beide alvast goed voor elkaar heeft. Op de oorkleppen koos Sony voor dezelfde kwaliteitsvolle, ademende mesh als bij de duurdere INZONE H7. Enkel de hoofdband is van kunstleder en net zoals bij Sony’s XM-serie zit dat prettig.

Dankzij het mesh voelen de oorkleppen minder ‘wollig’ aan dan andere draadloze hoofdtelefoons en heb je niet snel gevoel dat je hoofd opwarmt. Toch is het mesh stevig genoeg om een strakke pasvorm te garanderen. Daar heeft Sony, vermoeden we, de knijpkracht van de hoofdband op afgestemd en naar ons gevoel zit die balans helemaal goed, al zullen sommigen hem misschien toch te strak vinden. De hoofdband langer of korter maken gaat niet met het typische geklik en geschuif in de hoofdband zelf: het aanpasbare zit hem boven de scharnierpunten tussen de oorschelpen en de hoofdband. Die zijn langs beide kanten uitschuifbaar en je moet al een uitzonderlijk groot of klein hoofd hebben om de headset niet te doen passen. Het is gewoon ontzettend belangrijk dat een hoofdtelefoon nergens knijpt en al zeker als je enkele uurtjes na elkaar in alle comfort wil gamen. En dat heeft Sony goed voor elkaar.

Knoppen en connectiviteit

Ook wat de fysieke knoppen op de headset betreft, heeft Sony de juiste keuzes gemaakt. Een simpele knoppenlay-out (zonder touch of multifunctionele panelen) biedt je de functies die je binnen handbereik wil hebben, zoals een scrolknop voor het volume aan de microfoonzijde en op de rechteroorschelp een tweedelige toets die wisselt tussen de game- en chataudio. Links vinden we nog een usb-c-poort terug waarmee je de headset kan opladen, óók tijdens het gamen, wanneer je door je batterij heen zit. De batterijduur is door een geclaimde (en door ons bevestigde) 28 uur vergelijkbaar met andere, vaak duurdere headsets. Er is ook een 3.5mm-audiojack voor wie de headset op de ouderwetse manier wil of moet aansluiten. Voor de twee laatstgenoemde features zitten er trouwens kabeltjes mee in de doos.

Audiokwaliteit en microfoon

Wat de draadloze verbinding betreft, heeft Sony voor een plug-and-play-oplossing gekozen, met de eerder vermelde dongle, een usb-a-ontvanger die je dus zowel voor je pc als PlayStation 5 gebruikt. De INZONE H5 beschikt niet over de normale bluetoothondersteuning die je van duurdere (muziek)koptelefoons kent, al heeft dat geen invloed op de audiokwaliteit. Hoewel de Sony INZONE H5 niet ontworpen is om naar muziek te luisteren, geeft het wel een indicatie van waartoe de headset in staat is, al zou het natuurlijk niet fair zijn om een gamingheadset van 150 euro te vergelijken met duurdere koptelefoons voor muziekliefhebbers. Logisch dus dat instrumenten, stemmen en bassen veel vlakker klinken dan bij pakweg Sony’s eigen XM-serie. De middentonen komen wél heel erg knap tot uiting, nog meer dankzij de ondersteuning voor Spatial Audio.

De vijand detecteren

De INZONE H5 slaagt erin om je hoofd tijdens het gamen met een rijk geluid te vullen, dat je vooral moet helpen om vijandelijke voetstappen te detecteren en je onder te dompelen in de actie wanneer de kogels je om de oren fluiten. En daar slaagt de headset helemaal in. Toch zijn het vooral casual gamers die daar dik tevreden mee zullen zijn, want wie duurdere headsets (en dus betere audiodrivers) gewoon is, verwacht allicht iets meer. Toch is de prijs-kwaliteitverhouding zeker bovengemiddeld te noemen. De ruisonderdrukking is opnieuw relatief sterk, al is die niet op het niveau van eerder vermelde muziekkoptelefoons. Als je niet in een luidruchtige omgeving zit te gamen, volstaat de geluidsdemping zeker wel.

De microfoon zit met een flexibele arm aan de linkeroorschelp vast en is van je weg of naar je toe te buigen. De verticale positie bepaal je met een draaischijf: zet de microfoon rechtop om automatisch de mute-functie te activeren. Dat is slim gezien van Sony en het maakt een aparte mute-knop overbodig. Zoals het een gamingheadset betaamt, focust ook deze microfoon op verstaanbaarheid. Zelfs in een Teams-vergadering kwamen we helder door, al vonden onze collega’s dat we met onze trouwe Sony XM-headset voller en wat warmer klonken. En dat is alleen maar logisch, gezien de beoogde functionaliteit. Met de INZONE Hub-software kan je equaliser-presets instellen voor games en muziek en het dynamisch bereik van de headset finetunen, waardoor je ongetwijfeld een resultaat bekomt dat beter aansluit bij jouw voorkeur. De software is strak en overzichtelijk, wat het gebruiksgemak ten goede komt.

Eindoordeel

De Sony INZONE H5 is een gamingheadset uit de middenklasse die alle ballast overboord gooit en op het essentiële mikt: draagcomfort en heldere communicatie. Uiteraard slaagt de headset erin je onder te dompelen in de actie en binnen zijn prijsklasse behoort hij zeker tot de betere opties. Kijken we naar het beperktere aanbod voor PlayStation 5, dan is dit misschien wel de headset bij uitstek.