Reviews

BZEN Vienna review: degelijke fiets, minder degelijke prijs

BZEN Vienna
© TechPulse / Arthur De Graef
Voordelen
Continental-banden
Goede verlichting
Keuze tussen riem en ketting
360Wh-batterij als optie beschikbaar
Nadelen
Slechts één framemaat
Geen vering
Duur
Aanbevolen prijs: €3190
Waar te koop?
Totaalscore 7
De BZEN Vienna is een e-bike met lage instap, ontwikkeld voor comfortabele ritjes. Wij namen de proef op de som.

Waar elektrische fietsen een aantal jaar geleden nog aanzien werden als een vervoersmiddel voor ouderen, zijn e-bikes vandaag hipper dan ooit. Dat valt eraan te zien. Van ‘urban’ e-bikes met een uitgesproken design over fatbikes en plooifietsen tot speedpedelecs: zo goed als elke fiets ziet er tegenwoordig uniek uit. 

Wie op zoek is naar een elektrische fiets die er normaal uitziet komt algauw bij de klassieke modellen uit, waar de batterij op de bagagedrager gemonteerd werd. Aan de andere kant van het spectrum heb je dan weer de duurdere fietsmerken zoals Gazelle en Trek. Die verstoppen de batterij vaak onopgemerkt in het frame. Het Belgische BZEN, met brandstore in Antwerpen, neemt die aanpak grotendeels over: ook daar zien de fietsen er eerder gewoontjes uit, maar bedriegt de schijn.  

Heel wat fietsers zullen zich ongetwijfeld een hoedje geschrokken hebben toen we op deze fiets, die er niet elektrisch uitziet, met een snelheid van 25 km/u voorbij zoefden. Ook in de fietsenstalling valt de BZEN Vienna die we testten amper op. Dat heeft een simpele reden: behalve aan de motor in het achterwiel en een kleine bedieningsmodule op het stuur valt er niet aan te zien dat de fiets geëlektrificeerd is.

Aandrijving

Gelukkig voel je wel dat de fiets elektrisch aangedreven wordt: de achterwielmotor van Bafang zorgt daarvoor. De motor kent een maximaal verbruik van 250W en laat je, net zoals alle andere e-bikes die je in België koopt, maximaal 25 km/u fietsen. De motor geeft maximaal 45 Nm koppel: het duurt dus even voor je aan die 25 km/u zit. Ook bergop zal je iets harder moeten trappen dan bij fietsen met een sterkere motor. Wij vielen, zonder overdreven hard te trappen, al snel terug naar ongeveer 20 kilometer per uur. Dat is niet genoeg om te beginnen zweten, maar ook niet om moeiteloos elke brug over te fietsen. De trapas is voorzien van een kracht- en cadanssensor, die samen de ideale hoeveelheid ondersteuning bepalen.

© TechPulse / Arthur De Graef

Voor de batterij geeft BZEN fietsers keuze: je kan voor een batterij van 252 Wh (7 Ah) gaan of een batterij met 360 Wh (10 Ah) capaciteit kiezen. Het merk is daarbij zeer duidelijk over de verschillen en verklaart wat je van de batterijen kan verwachten. Met de kleinere batterij kan je 35 tot 70 kilometer rijden, afhankelijk van de ondersteuningsmodus en de omstandigheden. Met de ondersteuning in de laagste stand geraakten wij ongeveer 65 kilometer ver. De schatting van BZEN lijkt dan ook goed te kloppen. Met de grotere, 360Wh-batterij zegt BZEN dat je tot 90 kilometer ver geraakt. Op basis van onze ondervindingen met de kleinere batterij lijkt dat ook geloofwaardig. Het volledig opladen van de batterij neemt bovendien drie à vier uur in beslag, afhankelijk van de grootte.  

Rijervaring

Dat alles zorgt voor een fiets die een verdacht ontspannen rijervaring weet te bieden. Wie écht relaxt wil rondfietsen raden we wel aan om de banden wat minder vol te pompen: vering is hier namelijk niet aanwezig. BZEN wil met de Vienna een veilige fietservaring bieden en dat lijkt wel gelukt te zijn: de banden van Continental hebben voldoende grip, het Busch+Müller-voorlicht en ingewerkte achterlicht zijn bovendien goed zichtbaar en werden aangesloten op de fietsbatterij. Gedaan met AAA-batterijen vervangen in de vrieskou, dus. De pedalen zijn ook voorzien van een anti-slipoppervlak – ook in nat weer kan je dus met een gerust hart op de baan. De fiets kan je bedienen met een kleine standaardmodule van Bafang,  

Mee in het teken van veiligheid: de Vienna is een lage fiets, waardoor ook je zwaartepunt een pak lager ligt. Dat maakt dat de fiets altijd zeer stabiel en veilig voelt, ook wanneer je wat trager gaat. Daarbij hoort ook een iets kleiner frame. Dat is iets aangenamer voor de kleinere mensen onder ons: BZEN zegt zelf dat fietsers voor de Vienna best tussen de 150 en 175 centimeter groot zijn. De gemiddelde Belgische man is groter dan dat, maar wij niet. De Vienna is maar in één maat te krijgen. Is het frame te klein voor je? Dan kijk je best naar een andere fiets. 

Ketting of riem?

Lijkt de BZEN Vienna iets voor jou? Dan moet je nog kiezen of je liever een derailleursysteem hebt of een onderhoudsarme riem. De riem biedt het voordeel dat hij amper verslijt, waardoor je minder snel bij de fietsenmaker staat voor een onderhoud. Een traditionele ketting verslijt sneller, maar laat je zelf wel de trapkracht kiezen met het schakelsysteem. Kies je voor een fiets met ketting, en dus versnellingen? Dan zit er op de Vienna een Shimano Alivio 9-versnellingssysteem. Dat is geen topderailleur, maar hij doet z’n werk wel. Dat je af en toe wat meer spanning op de kabels moet zetten, hoort er dan ook gewoon bij. De keuze tussen riem of ketting is er één die je zelf zal moeten maken. 

Conclusie 

Eigenlijk kunnen we alleen maar concluderen dat de BZEN Vienna een degelijke fiets is. Degelijk, maar zeker niet top-of-the-line. Voor 3.190 euro haal je het basismodel van de fiets in huis en dat is toch net iets te veel gevraagd. Wil je een zwart of koperkleurig frame? Daar betaal je 95 euro voor bij. Voor de grotere batterij betaal je nog 199 euro bij, indien je die erbij wil hebben. Dat is naar ons gevoel net iets te veel: wie slim shopt kan even goede e-bikes vinden voor minder geld. Met wat korting zouden we de BZEN Vienna gerust durven aanprijzen, maar aan de huidige prijs helaas net niet. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business