MOEVS First One review: betaalbaar rijcomfort

Als je op zoek bent naar een elektrische fiets, step of scooter, ben je MOEVS misschien al tegengekomen. Wat je misschien nog niet wist, is dat MOEVS niet alleen een verkoper, maar ook een producent is van elektrische fietsen. Momenteel hebben ze twee eigen elektrische fietsen in hun aanbod, de MOEVS First One en de MOEVS Second One. Voor deze review zijn we aan de slag gegaan met het eerste model, de First One. Met het prijskaartje van 2.699 euro maakt de MOEVS alvast een goede eerste indruk. Wij zochten uit wat je precies krijgt voor dat geld.
Stijlvol ontwerp met enkele werkpunten
De MOEVS First One is beschikbaar in drie kleuren, Onyx (zwart), Rock (grijs) en Midnight (donkerblauw). Voor deze review hebben we de Midnight-versie getest. Onze testfiets hebben we gewoon opgehaald, maar als je hem besteld via de webshop van MOEVS, dan wordt hij opgestuurd in een doos en moet je hem zelf in elkaar zetten. MOEVS voorziet hiervoor wel duidelijke instructievideo’s en levert ook het nodige gereedschap mee. De fiets is geschikt voor mensen van 165 tot 205 cm volgens de website van MOEVS en daarmee is het merendeel van de bevolking wel tevreden. De MOEVS First One is trouwens een overstapmodel. Wie liever een doorstapmodel heeft, kan terecht bij de MOEVS Second One, die verder wel exact dezelfde onderdelen heeft. Voor die fiets is de aanbevolen lengte iets kleiner, met name van 160 cm tot 200 cm.


Het frame van de MOEVS First One is gemaakt van aluminium en is verrassend licht. Er zit een uitneembare 36V-batterij in het frame en die is goed voor maximaal 80 km. Op basis van onze testen is die claim zeker juist. We hebben voornamelijk in stand drie (van de vijf) gefietst op vlakke wegen en in dat geval is 70 à 80 km zeker haalbaar. De manier waarop de batterij in de fiets zit, kan wel beter. Bovenaan de batterijklep zit een soort draaidopje om de klep los te maken. Daarna moet je met de sleutel de batterij eruit klikken. We hadden het logischer gevonden als het slot gekoppeld was aan die klep in plaats van aan de batterij. In principe kan elke voorbijganger nu de klep losmaken en die meenemen. Nu ben je niet heel veel met die klep, maar we wonen in Antwerpen en alles wat hier niet vaststaat, wordt al snel meegenomen (alles wat wel vaststaat ook trouwens, maar goed). Je hoeft de batterij trouwens niet uit de fiets te nemen om hem op te laden en een volledig laadcyclus duurt een kleine vijf uur.
Zowel voor- als achteraan wordt een ledlamp gebruikt die volledig in het frame zit, wat een pak veiliger is en de kans op schade beperkt. We vonden wel dat beide lampen niet heel fel waren. De MOEVS First One heeft verder een riemaandrijving (Gates CDN Belt) en motor met 250 W vermogen (Mivice M080) waarmee je maximaal 25 km/u kan halen. De banden zijn lekker breed en dat konden we zeker op prijs stellen in het centrum van Antwerpen, waar je elke vijf meter een tramspoor tegenkomt. Aan de rechterkant van het stuur zit de fietscomputer met alle nodige instellingen. Er is ook een smartphone-app beschikbaar, maar die heb je eigenlijk niet nodig en we hebben de MOEVS First One bewust zonder die app getest. Er is ook geen ingebouwde tracker voor het geval je fiets gestolen wordt. Op het stuur zit ten slotte de universele SP Connect Mount zodat je je smartphone makkelijk als gps kan gebruiken.
Ideale stadsfiets
Tijd voor enkele ritjes met de MOEVS First One! De fietscomputer is snel opgestart en vergeetachtige fietsers kunnen hem zo instellen dat hij automatisch uitgaat na een bepaald aantal minuten. Standaard staat de motor altijd uit wanneer je hem aanzet en je kan schakelen tussen vijf niveaus. We vonden zelf niveau twee of drie gewoonlijk goed genoeg. Hoewel de motor tot 25 km/u gaat, hadden we zelf niet veel extra kracht nodig om 27 km/u te halen. Sneller dan dat wordt al moeilijk ongeacht het niveau van de motor. Het verschil tussen stand drie, vier en vijf was naar ons gevoel niet enorm groot en we moesten soms de fietscomputer checken om zeker te zijn of onze aangegeven aanpassing wel was gebeurd. Over het algemeen haal je moeiteloos de 25 km/u met de MOEVS First One, dus er valt op dat vlak niets te klagen.


De grote banden zorgen voor uitstekend rijcomfort, al zal je wel snel zien dat niet elk fietsenrek ideaal is voor deze banden. In tegenstelling tot sommige andere merken (lees: Cowboy) levert MOEVS gelukkig wel altijd een standaard bij hun fietsen. Op iets hobbeliger ondergrond, zoals kasseien, merkten we wel dat de vering niet ideaal is. De hydraulische remschijven (Tektro) reageren erg snel en toen het gezin met acht kinderen besloot om zowel het fiets- als voetpad in te nemen en tegelijkertijd de fietsbel te negeren, konden we tijdig remmen om ongelukken te voorkomen.
Een laatste handigheid die we persoonlijk niet meteen nodig hadden, maar zeker nuttig is, is de mogelijkheid om de motor van de MOEVS First One aan te zetten wanneer je een helling op loopt met de fiets aan de hand. Dit kan een groot verschil maken wanneer je bijvoorbeeld uit een ondergrondse parkeergarage komt of een brug op moet waar er trappen zijn met ernaast een gootje voor de fiets.


Conclusie
Als je het niet zou weten, zou je niet zeggen dat de MOEVS First One de allereerste eigen elektrische fiets is van het merk. Hij rijdt comfortabel dankzij de dikke banden, heeft een goed rijbereik, stijlvol ontwerp en scherpe prijs. We zijn er echter niet van overtuigd dat dit batterijmechanisme de beste keuze is, omdat nu elke voorbijganger in principe aan de haal kan gaan met de batterijklep. Voor woon-werkverkeer is deze elektrische fiets wel een ijzersterke keuze. Fietsers die ten slotte liever een doorstapmodel hebben, kunnen bij de MOEVS Second One terecht, want die heeft (los van het andere ontwerp) precies dezelfde specificaties.