Wie, wat, hoe, waarom… Wie een website uitbaat zoekt constant antwoord op deze vragen. Google Analytics werpt licht in de duisternis.

Advertentie

google analytics

Op donderdag 8 september 2016 organiseert ZDNet samen met Business Meets IT een training in Google Analytics. Meer informatie vind je hier.

Google Analytics biedt veel inzicht in de bezoekers van uw website. Het is echter niet altijd even gemakkelijk te bepalen welke metingen het meest van belang zijn. Daarom hebben we de belangrijkste metingen voor je samengebracht in dit overzicht.

1. Sessielengte

Indien je een hoop inhoud aanbiedt, maar de gemiddelde sessielengte van bezoekers bedroevend laag is, dan is er een probleem. Bezoekers vinden mogelijk niet de juiste inhoud, of vinden het gewoon niet interessant. Tijd dus om actie te ondernemen en je inhoud te verbeteren.

2. Bouncepercentage

Het bouncepercentage wordt bepaald door het percentage bezoekers die je website verlaten vanaf dezelfde pagina waarop ze je website binnen kwamen. Een hoog bouncepercentage kent verschillende oorzaken en is niet noodzakelijk een slecht teken. Het kan namelijk zijn dat bezoekers alle informatie die ze zoeken meteen vinden op de eerste pagina. Een andere mogelijkheid is echter dat bezoekers navigatie- of gebruiksvriendelijkheidsproblemen ondervinden. Wees hier dus waakzaam voor.

3. Populaire inhoud

In de bezoekerstab van Google Analytics kan je bekijken hoe vaak een bezoeker jouw website heeft bezocht. Ook kan de gemiddelde tijd tussen twee bezoeken bekeken worden en het type inhoud dat deze bezoeker het meest bekijkt. Dit is een erg handige manier om na te gaan welk type inhoud het populairst is bij je bezoekers.

[related_article id=”149089″]

4. Groeperingen

Het is mogelijk verschillende groepen gebruikers met elkaar te vergelijken. Je kan bijvoorbeeld directe bezoekers vergelijken met bezoekers via sociale media, of desktopgebruikers met gebruikers van mobiele toestellen. Met deze informatie kan je jouw website aanpassen aan de groepen die voor u het meest van belang zijn.

5. Wensen

Heb je een zoekveld op je website staan? Met behulp van Google Analytics kunnen alle zoekopdrachten worden bijgehouden. Op deze manier kan je jouw website volledig aan de wensen van bezoekers aanpassen.

6. Gebeurtenissen

Door het instellen van notificaties die naar je e-mail worden verstuurd in het geval van een bepaalde gebeurtenis kan je op tijd worden gewaarschuwd indien er een probleem optreedt. Een gebeurtenis die erg handig kan zijn is de hoeveelheid verkeer naar foutmeldingspagina’s.

7. Doelstellingen

Een handige manier om bij te houden hoeveel bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief is het maken van een bedankpagina. Indien je bijhoudt hoeveel bezoekers er op deze pagina terechtkomen, weet je perfect het aantal inschrijvingen. Dit aantal kan je als doelstelling opgeven in Google Analytics.