De cognitieve onderneming; een nieuwe vorm van zakendoen
De cognitieve onderneming bestaat uit verschillende zakelijke platformen. Eén van die platformen fungeert als het ware als de kern van de organisatie, en biedt cruciale differentiatie. Toch maken organisaties uiteraard ook gebruik van secundaire of ondersteunende platformen voor de middle- en back-officeprocessen. Tot slot wordt in elke fase ook nog heel wat onderliggende technologie gebruikt.
De belangrijkste onderdelen van de cognitieve onderneming zijn als volgt:
Een werkcultuur waarbij flexibele innovatie centraal staat en die nieuwe skill sets, een andere aanpak en nieuwe werknemers meteen omarmt, en zo de onderneming wat menselijker maakt.
Een ecosysteem van zakelijke platformen, die zowel eigen zijn aan de industrie en ook transactioneel van aard zijn.
Toegepaste exponentiële technologieën zoals AI, IoT, automatisering en blockchain.
Een open, hybride en veilige multicloud-omgeving
Het kernwoordje bij een cognitieve onderneming is zonder twijfel “menselijkheid”. En dat terwijl de digitale innovatie voornamelijk op technologie focust. Misschien is de volgende revolutie wel een humane in plaats van een digitale revolutie.
[whitepaper title=”De cognitieve onderneming; een nieuwe vorm van zakendoen” thumb_url=”https://www.sc.pages02.net/lp/21028/392839/cognitive_2.jpg” download_url=”https://www.pages02.net/bluepixlmedia/whitepaper2019/20190812_IBM_retail_ov69013″][/whitepaper]