Retailers pakken het elk jaar grootser aan tijdens Black Friday, maar kunnen ze de consumenten nog wel aanspreken met hun Black Friday-deals?

Advertentie

Op de laatste vrijdag van november vond naar goede gewoonte Black Friday weer plaats. Een traditie die is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, en tegenwoordig door onze retailers al even groots wordt aangepakt als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De deals starten bij veel retailers al een week op voorhand, en lopen voort tot enkele dagen nadien.

In de Verenigde Staten is Black Friday al enkele jaren niet meer wat het ooit was. Vroeger was het daar de absolute hoogdag van alle retailers, en winkels zagen letterlijk zwart van het volk (volgens sommige volkslegendes stamt de naam Black Friday daar ook vanaf). Er werd die dag zoveel omzet gedraaid dat de boekhouding eindelijk ‘zwart’ kleurde (een andere theorie voor de naam van het koopjesfestijn). Nu hebben alle retailers een webshop waardoor de Amerikanen gewoon vanuit hun luie zeten kunnen shoppen. Retailers wachten ook niet meer tot Black Friday om hun producten af te prijzen, waardoor de commerciële hoogdag haar glans heeft verloren.

In België is Black Friday altijd al een online gebeuren geweest. Uit cijfers van Ingenico blijkt ook dat het aantal digitale betalingen die dag elk jaar aanzienlijk toeneemt. Maar zal Black Friday wel zo populair blijven? Wij namen een kleine steekproef af bij onze lezers, en vroegen hen of ze een techproduct kochten tijdens de Black Friday-periode. In totaal beantwoorden 329 lezers de poll.

Meerderheid kocht niets

En wat viel ons meteen op: het overgrote deel van de respondenten kocht niets: maar liefst 57% in totaal. Is door de lockdown de aankoop van techproducten dit jaar niet meer uitgesteld tot eind november, of worden deze mensen gewoon koud noch warm van al die deals en kortingen? Misschien overschatten retailers wel gewoon ons enthousiasme voor Black Friday, of onderschatten ze ons vermogen om de acties kritisch te beoordelen. Want dat er weer heel wat gefoefeld werd met deals dit jaar, bleek uit een onderzoeksrapport van Test Aankoop.

Smartphones en smarthome

Een tweede vraag die we met de poll wilden beantwoorden is welke producten dan vooral gekocht worden tijdens Black Friday. Voor degene die zich wel hebben laten verleiden, waar uiteraard niets mis mee is, stelden we enkele productcategorieën voor. 7% van de respondenten kocht een nieuwe smartphone, een andere 7% maakte zijn of haar huis wat slimmer met een nieuwe smarthome toestel. 6% kocht een audioproduct (daaronder rekenden we zowel koptelefoon en earbuds als bluetooth speakers), 4% waagde zich aan een nieuwe smart-tv, 3% kocht iets binnen de categorie gaming en 2% een smartwatch of activity tracker. De categorie ‘Anders’ krijg 13% van de stemmen, daar vallen onder andere laptops, pc-accessoires, tablets en andere leuke gadgets onder.

Visuele voorstelling van de poll.

De resultaten van de poll gaven ons meer inzicht hoe de consumenten kijken naar Black Friday. Maar wat betekent het koopjesfestival voor de retailers? Lees onze uitgebreide analyse.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here