Jonge marketeer? Drie tips om succesvol te worden
Met het nieuwe schooljaar in zicht, vang ik vaak bruikbaar en inspirerend advies op van verschillende mensen. Tijdens mijn carrière heb ik veel inzichten opgedaan van vakgenoten, collega’s en mentors. En ook ik word door zowel marketingstudenten als collega’s vaak om advies gevraagd over carrièreontwikkeling – met name vanwege mijn lange loopbaan op het gebied van marketing. Als ik terugkijk, besef ik dat mijn standpunt hierover in al die tijd niet veel is veranderd. Het lijkt me dan ook goed om deze tips door te geven aan toekomstige marketeers.
1. Ken je data en technologie: nu én voor de toekomst
Technologie is de ruggengraat van moderne marketing; de meeste communicatie gaat digitaal. Marketeers moeten de digitale omgeving dan ook goed kennen en weten hoe deze werkt. Neem de tijd om inzicht te krijgen in digitale technologieën die tegenwoordig de basis van marketing vormen. Hierbij is het belangrijk om vertrouwd en bekend te zijn met het tech-team. Ken de invloed van social media op zoekgedrag, weet welke backend-systemen nodig zijn voor een mobiele app en weet wat het juiste data-model is voor klanten. Dat is essentieel voor marketeers die niet alleen een merk willen laten groeien, maar ook hun eigen carrière.
2. Vertegenwoordig de klant binnen de organisatie
Gebruikerservaring is belangrijker dan ooit. Marketeers hebben door de hele aankoopcyclus heen veel contactmogelijkheden met hun consumenten, zelfs op individueel niveau. Dankzij technologie kun je alles te weten komen over de voorkeuren en het gedrag van klanten – op het gebied van mobile, web, e-mail, commerce en zelfs print. Gebruik dat ook om de klant te leren kennen. Andere mogelijkheden om zijn gedachten, motivaties, pijnpunten, verwachtingen en ambities te leren kennen zijn salesgesprekken, evenementen, cliëntenraden en executive briefing centers. Door aan te voelen wat consumenten precies willen en nodig hebben, kunnen marketeers de klant beter vertegenwoordigen binnen hun organisatie.
3. Durf groot te denken om belangrijk te worden
Marketing is uitgegroeid van activiteiten en campagnes op kleine schaal naar allesomvattende ervaringen. Goede marketeers kennen hun business. Denk bijvoorbeeld aan een marketeer voor een automerk: kopers willen auto’s zelf kunnen samenstellen of aanpassen via de website en dit moet als input dienen voor salestools bij de plaatselijke dealer. Dit gaat veel verder dan advertenties en activiteiten op basis van de plaatselijke vraag. Het is de rol van de marketeer om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk een end-to-end-ervaring plaatsvindt. Om deze hele customer journey te bedenken en uit te voeren moeten marketeers overal van op de hoogte zijn: de modellen, de functiesets, het dealernetwerk, de voorraden en processen.
Ook is het belangrijk om goede relaties aan te knopen met collega’s van andere afdelingen – tijdens de lunch bijvoorbeeld. Denk aan sales, engineering, productie, IT, klantenservice of welke afdeling dan ook. Het is altijd handig om gedachten uit te wisselen. Ken de financiële achtergrond van je bedrijf door het jaarrapport te lezen en zorg ervoor dat je toegang krijgt tot het CRM-systeem, zodat je rapporten van het salesteam kunt inzien. In een wereld waar consumenten vragen om een naadloze ervaring en silo’s binnen organisaties juist worden afgeschaft, moeten marketeers intern zoveel mogelijk informatie opdoen over alle aspecten van de onderneming. Nu meer dan ooit tevoren.
Conclusie: blijf innoveren
Terwijl de rol van de marketeer inmiddels enorm is uitgebreid, is innovatie nog steeds een belangrijk onderdeel van de functiebeschrijving. Innovatieve marketeers hebben de mogelijkheid om disruptieve modellen te creëren, waarmee ze niet alleen zorgen voor de ontwikkeling van hun eigen carrière, maar ook van het bedrijf. Marketeers die net een stapje verder gaan, moeten grote hoeveelheden data kunnen verwerken en inzichten omzetten in fantastische ervaringen. Creativiteit en moed moeten dan ook in het DNA van de marketeer liggen. Met een originele aanpak onderscheidt een goede marketeer zich van de rest van de massa.
Marketing heeft meer kansen dan ooit tevoren. Leer de klant kennen, begrijp je eigen bedrijf en zorg ervoor dat je de technologieën kent. Richt je op het creëren van ervaringen die de klant verrassen en overtuigen en zorg voor voldoende creativiteit. En, het allerbelangrijkste: geniet ervan!
Ilse Lauwens is Marketing Manager Benelux & France bij Sitecore.