[Gastblog] Belgische B2B-sector maakt sterke inhaalslag e-commerce
De Belgische B2B-markt is namelijk bezig met een opmerkelijke inhaalslag. In 2016 was België, volgens brancheorganisatie BeCommerce, in B2C e-commerce met een groei van 13,4% al het snelste groeiende land van Europa, maar nu in 2017 lijkt de B2B-sector op weg naar eenzelfde snelle groei. Harde cijfers voor de hele sector heb ik niet – en ik hou me aanbevolen voor wie ze wel heeft – maar ik weet wel dat in de jaren dat Sana Commerce hier met haar e-commerce-oplossingen actief is, er nog nooit zoveel omgezet is als in 2017. En niet alleen in absolute zin.
Adoptie van technologie gaat in golven
Dit terwijl de B2B e-commerce in België voorheen helemaal niet zo soepel liep. Hoe kan het dat we nu aan een opmars bezig zijn? De adoptie van technologie gaat vaak in golven. Zo ook die in B2B e-commerce. Een initiële voorsprong kan zo omslaan in een achterstand en vice versa. Belgische B2B-organisaties zijn de laatste jaren wat behoudender geweest als het gaat om de adoptie van nieuwe technologie. Nu merk ik echter, dat alle gesprekken die ik voer met CEO’s en CIO’s gaan over digitale transformatie. In de breedste zin van het woord. Onder invloed van ontwikkelingen als AI, robotisering en het Internet of Things, zijn veel bedrijven bezig met het opnieuw inrichten van hun organisatie. Het inrichten van een state-of-the art e-commerce-omgeving blijkt daarbij vaak één van de eerste concrete projecten te zijn die dan wordt aangepakt.
B2B zeker geschikt voor e-commerce
Daarnaast is inmiddels de misconceptie wel verdwenen dat de business van B2B-bedrijven niet (of minder) geschikt zouden zijn voor e-commerce. Sinds 2016 hebben B2B webshops in de EU maar liefst voor circa 850 miljard euro aan goederen en diensten verkocht. En alle analisten zijn het erover eens: de B2B e-commerce-markt is in potentie veel groter dan de B2C-markt. Onderzoeksbureaus als Forrester en Frost & Sullivan voorzien dat B2B e-commerce in 2020 een omzet van meer dan één triljoen euro bereikt in Europa, ongeveer het dubbele van de omzet in B2C e-commerce.
Als belangrijkste factoren die de groei van B2B e-commerce in de hand werken, noemen zij enerzijds de noodzaak tot kostenreductie en anderzijds de hogere conversie die bereikt kan worden middels geautomatiseerde self-service via de website. Betere resultaten dus, tegen lagere kosten. Volgens Forrester is de gemiddelde conversie op B2B e-commerce sites 7,3%, terwijl B2C retail sites slechts tot 3% komen.
Werktijden zijn niet de grootste belemmering
De grootste belemmering voor een doorbraak van de Belgische B2B e-commerce ligt niet bij het vaak genoemde al dan niet ’s nachts mogen werken van de logistiek. Al levert dit wel een handicap op in vergelijking met omliggende landen en zou het verder versoepelen van de regels de algehele e-commerce sector meer kansen geven. In B2C, waar meer cijfers over e-commerce voorhanden zijn, leerde buitenlandse ketens zoals Zalando (Duitsland) en Bol.com (Nederland) de Belg webwinkelen.
De grootste belemmering voor B2B-bedrijven is om de integratie met bestaande IT-omgevingen op orde te krijgen. Alle klantdata onderbrengen in één systeem, een koppeling met de ERP-oplossing en het geschikt maken van bestaande data voor het e-commerce platform, zijn uitdagingen die ik vaak hoor in gesprekken. Nu hiervoor steeds betere oplossingen zijn, en steeds meer organisaties deze dus ook daadwerkelijk operationeel hebben, staat niets de grote vlucht van B2B e-commerce in België nog in de weg.
Michiel Schipperus is CEO van Sana Commerce.