Blog

Abonnement als verdienmodel is big business. Ook voor u?

Bedrijven die hun bedrijfsmodel op abonnementen hebben gebaseerd en daarvan een succesverhaal maken: ze zijn momenteel schering en inslag. Denk maar aan Netflix, Spotify en Hello Fresh: zij illustreren perfect dat dienstverlening op basis van abonnementen enorm aanslaat bij het grote publiek. Zelfs bedrijfssoftware wordt momenteel onder abonnementsvorm aangeboden. Software hoeft niet meer uit een pakketje te komen. Welke voordelen biedt dit verdienmodel en hoe ga je er administratief mee om ?

 
Het abonnementsmodel is veel meer dan een hype voor hippe start-ups. Dit werd ook duidelijk uit de resultaten van onze recente KMO Cloud Barometer. Volgens deze jaarlijkse graadmeter oriënteert zo’n 40% van de zakelijk dienstverleners zich op deze nieuwe manier van werken, ongeacht of ze nu producten of diensten op contractbasis (dus een abonnement) verkopen. De bloemist die wekelijks boeketten levert aan bedrijven of de machinebouwer die langskomt voor een maandelijkse onderhoudsbeurt.

Waarom abonnementen?

Via een abonnementsmodel leveren, is lucratief en biedt een aantal aantrekkelijke voordelen. De belangrijkste op een rij:
 
Voordeel 1: Verbeterde cashflow
Aan het abonnement is een automatische incasso verbonden die bovendien vooraf betaald wordt. Ideaal! Een groot contrast met het vaak 8 weken wachten op je geld en het eindeloos herinneringen sturen.
 
Voordeel 2: Voorspelbare omzet
Abonnementen zijn een regelmatige bron van inkomsten, waardoor je een goed beeld krijgt van de te verwachten omzet. Door het verloop bij klanten te monitoren kan je van tevoren zien of en wanneer je moet ingrijpen of bijsturen.
 
Voordeel 3: Ken je klanten
Met een abonnement bind je je klanten aan je bedrijf en ben je minder afhankelijk van eenmalige transacties. Deze continue relatie geeft je tevens de mogelijkheid mekaar beter te leren kennen. Zo ontdek je wat klanten belangrijk vinden en kan je nieuwe producten of diensten ontwikkelen, afgestemd op hun behoeften. Ook je marketingcommunicatie wordt efficiënter. Op basis van de historiek van je klanten, kan je duidelijke doelgroepen segmenteren, die je vervolgens elk een passend aanbod kan doen.

Sturen op klantwaarde

Een businessmodel gebaseerd op abonnementen vergt andere processen. Er wordt periodiek gefactureerd, wat automatisatie vergt.
 
Dit doe je het beste door een module (zoals bijvoorbeeld de Contract Management Module binnen Exact Online) aan je boekhouding toe te voegen. Abonnementen worden zo veel makkelijker en vlotter verwerkt. Ben je hier vlot mee weg, denk dan aan specifieke Project Management software om je abonnementen te beheren. Deze biedt je enerzijds inzicht in je toekomstige omzetontwikkeling, maar laat je ook toe om te sturen op klantwaarde.
 
Deze optimale integratie met je boekhouding en CRM, laat je toe je bedrijf slim te beheren én nieuwe business te generen. Hierdoor rendeert je abonnementsmodel optimaal.

Klaar om te duiken?

De switch van een traditioneel naar een op abonnementen gebaseerd businessmodel is een belangrijke stap die grondig dient voorbereid te worden. Toch hoeft dit geen stap in het duister te zijn. Ga in zee met de juiste partners en kies de juiste tools. Met Exact Online voor Project & Contract Management heb je alvast het juiste tool om je bij dit boeiende avontuur te begeleiden.

abonnementblogsbusinessexactverdienmodel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken