Google ziet meer concurrenten

Google meldt dat er veel meer concurrentie is dan een jaar geleden. Althans, dat zegt het bedrijf tegen overheidsinstanties, om hun perceptie wat bij te sturen.

Een jaar geleden noemde Google twee concurrenten in zijn jaarlijks rapport voor de Securities en Exchange Commission: Microsoft en Yahoo. Dit jaar somt het bedrijf tien rivalen op. Sociaalnetwerksites zoals Facebook, Twitter en Yelp zijn belangrijke tegenspelers. Alsook gespecialiseerde zoekmachines die zich verdiepen in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld reissite Kayak, vacaturesite Monster en gezondheidssite WebMD.

Google blijft dominant
Critici zeggen dat Google de druk voelt om waardige concurrenten bij naam te noemen - ook al waren die er vorig jaar ook al - om de overheid te bewijzen dat het niet te dominant is.

[related_article id=”158901″]

Maar dit aantonen wordt geen eenvoudige klus. Twee derde van de Amerikanen zoekt met Google, en het bedrijf haalt in Amerika zeventig procent en in Europa negentig procent van de advertentie-inkomsten via zoekmachines binnen.

Desalniettemin klopt het volgens de critici dat de concurrentie breder is dan alleen andere zoekmachines zoals Yahoo en Bing.

Hete adem
Volgens John Simpson van Consumer Watchdog, een mededingingsautoriteit, voelt Google de hete adem van overheidsonderzoeken in zijn nek. “Veel concurrenten opnoemen bewijst echter dat het tegendeel waar is”, meent hij. “Googles echte concurrent is de overheid die het voor de consument zal opnemen door de zoekgigant te dwingen tot concurrentie.”
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business