Nieuws

Reclamepaneel herkent voorbijganger

Het lijkt misschien nog sciencefiction, maar het is al meer realiteit dan je zou vermoeden. Reclamepanelen worden in de toekomst uitgerust met een camera die voorbijgangers kan identificeren, zodat een aangepaste advertentie of aanbieding kan worden getoond.

In Japan wordt het procedé getest. De camera scant de gelaatstrekken van de voorbijganger en vergelijkt die met een bestaande databank. Daarna kan het geslacht en de leeftijd van de persoon in kwestie worden vastgesteld. Een man krijgt dan bijvoorbeeld een aangepaste advertentie voor een nieuw automodel.

"Courante techniek op internet"
Consumentenorganisaties hebben vraagtekens bij deze praktijken, maar volgens de ontwerpers van de technologie worden de beelden onmiddellijk na hun gebruik gewist.

Volgens Omaid Hiwaizi van het Londense reclameagentschap Chemistry is het concept vergelijkbaar met een courant gebruik op internet waarbij cookies geanalyseerd worden om te weten te komen welke websites iemand heeft bezocht. “Een techniek die intussen algemeen is verspreid”, benadrukt hij.

Helemaal nieuw is het concept niet. De techniek werd al getoond in de film Minority Report. Daarin zit een scène waarin een billboard de hoofdrolspeler Tom Cruise herkent en toespreekt. “How would those assorted tank tops work out for you?” klinkt het zodra hij een winkel van de GAP-keten bezoekt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business