Nieuws

Base overweegt nieuwe klacht tegen Proximus

Base overweegt een nieuwe klacht in te dienen tegen Proximus wegens niet-concurrentieel gedrag in de periode 2004-2010.

Ondanks een eerdere klacht voor de periode 1999–2004 hanteert Belgacomdochter Proximus nog steeds wurgprijzen voor de concurrentie, stelt Base. Proximusklanten zouden voor onderlinge gesprekken aanzienlijk minder moeten betalen dan de concurrentie.

Base schatte de schade die het tussen 1999 en 2004 opliep op 580 miljoen euro en diende in 2003 een klacht in bij de Brusselse handelsrechtbank. Mobistar sloot zich hierbij aan. Een uitspraak in die zaak wordt eind dit jaar verwacht.

1,7 miljard euro schade
Een tussentijds verslag van een team van onafhankelijke experts die door de rechter werden aangesteld, gaf Base en Mobistar vorig jaar meer dan gelijk. Samen zouden ze voor maar liefst 1,182 miljard euro schade geleden hebben; met intrest is dat zelfs 1,7 miljard.

Vorig jaar werd Proximus bovendien door de Raad voor Mededinging veroordeeld voor soortgelijke praktijken op de professionele markt. Moederbedrijf Belgacom kreeg toen een boete van 66,3 miljoen euro.

‘Niets veranderd’
Belgacom acht zich in de lopende zaak niet aansprakelijk, maar Base anticipeert al op een veroordeling. “Als het vonnis van de rechter positief is, volgt er wellicht een tweede klacht voor de periode na 2004”, zegt een woordvoerder tegen persagentschap Belga. “Het gedrag van Proximus is immers niet veranderd.”

Indien de zaak eind dit jaar uitdraait op een veroordeling voor Proximus, heeft dit een grote impact op de begroting, waarschuwden Base en Mobistar eerder. Het dividend van Belgacom is belangrijk voor de begroting en de telecomprovider heeft slechts 89 miljoen euro voor geschillen opzij gezet. Dat schrijft de Standaard Online.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business