Review: In de Ban van de Ring – Aragorn’s Avontuur

In de Ban van de Ring : Aragorn's Avontuur is een verrassing van formaat, voor kinderen althans. Echte gamers gaan teleurgesteld zijn omdat alles veel te gemakkelijk is, maar de sfeer, schitterende omgevingen en prachtige muziek maken veel goed.

Waar is de Xbox 360-versie?

Wij testen de Wii-versie van In de Ban van de Ring: Aragorn’s Avontuur (The Lord of the Rings: Aragorn’s Quest is de Engelse titel); daarnaast is er ook nog een PS3-versie met Move-ondersteuning, een PSP-, een PS2- en een DS-versie beschikbaar. Dit is een game die op het eerste gezicht geen hoge verwachtingen schept. Een nieuwe titel in de reeks die specifiek gericht is op de bewegingen van de Wii-controller, zo zou je het al snel omschrijven. Deze titel creëert een wereld zoals je die nog nooit hebt gezien, met zoveel detail en herkenningspunten voor de fans. Je zou er zo snel mogelijk in willen duiken, enkel en alleen maar om het verhaal te doorlopen en het spannende einde mee te maken. Het verhaal start als de koning van Gondor en zijn volgers voor de poort van Mordor staan, klaar voor een episch gevecht met de troepen van Sauron. Na wat korte schermutselingen neemt het verhaal een drastische wending. In feite wordt hier het gevecht niet opnieuw doorlopen, maar vertelt Sam Gangee het verhaal aan een hoop kinderen. Elk verhaal dat verteld wordt, maak je zelf mee door alles te beleven. Het is bijzonder leuk om totaal andere aspecten van het verhaal te doorlopen en heel andere kanten te zien van bekende plaatsen uit de The Lord of the Rings boeken. Tel daarbij nog de extra sfeervolle omgevingen en je bent vertrokken voor een geweldig avontuur.
Van zodra je vertrekt, kom je al snel tot de conclusie dat het allemaal wel gemakkelijk speelt. Niet elke beweging wordt rechtstreeks vertaald naar het scherm, maar zolang je wat schudt en zwaait met de Wii-controller komt alles goed. Doorheen de vele gevechten verdien je extra ervaring en word je nog sterker. Helaas worden de vijanden dat niet, waardoor je al snel de indruk krijgt dat het allemaal te gemakkelijk is. In de Ban van de Ring: Aragorn’s Avontuur is eigenlijk een typische titel voor kinderen die de The Lord of de Rings-wereld willen verkennen. Ervaren gamers zullen ook van deze game genieten, alleen zullen ze meer van de uitzichten en de sfeer genieten in plaats van de echte gameplay. Bijzonder leuk als ouder is de mogelijkheid om met twee te spelen op eender welk moment in het avontuur. Je neemt Gandalf voor je rekening die bijzonder sterk is in gevechten. Ideaal om even te helpen wanneer de troepen van Mordor het je kinderen wat lastig maken. Zoals de sfeer, die goed is, is de muziek even fijn. Sommige stukken komen rechtstreeks uit de films, maar het meeste zijn composities uit eigen huis. Het vertellen van het verhaal wordt door Sean Astin, Sam in de The Lord of the Rings-films, voortreffelijk gedaan. Op het einde van het avontuur heb je een bijzonder voldaan gevoel en wil je snel de vele optionele missies doorlopen om toch nog extra sfeer op te snuiven.