Nieuws

Nieuwe dotcomzeepbel in de maak

Een internetbedrijf als Facebook wordt op 50 miljard dollar geschat. Voor de microblog Twitter doen bedragen als 10 miljard dollar de ronde. Maar kan een bedrijf van vijf jaar oud dat nog nooit winst heeft gemaakt en niet meer dan 350 mensen in dienst heeft 10 miljard dollar waard zijn?

Op het hoogtepunt van de dotcomzeepbel, intussen ruim tien jaar geleden, zou het antwoord zonder enige twijfel ja geweest zijn. Financiers investeerden massaal in internetbedrijven. Maar de zeepbel ontplofte en de zogenaamde paradigm shift die de internetadepten beloofd hadden, liet langer op zich wachten dan gedacht.

Na de vorige zeepbel
"Hebben beleggers wel iets geleerd van die dotcomzeepbel?" is de retorische vraag die de Financial Times zich stelt. Sommige sociale netwerken maken winst. Maar nog altijd zijn weinig van hun cijfers bekend en hun zakenmodellen zijn zeker niet steviger dan die van de ‘oude’ dotcoms. Een bedrijf als Groupon heeft al een bod van 6 miljard dollar afgewezen als te laag.

LinkedIn krijgt op de beurs een waardering van 2 miljard dollar mee. En de nieuwsblog Huffington Post werd voor 315 miljoen dollar overgenomen. Schoolvoorbeelden zijn dus Facebook en Google die naar verluidt 10 miljard dollar willen neerleggen voor een relatief klein bedrijf als Twitter.

Volgens de Wall Street Journal zouden zowel het sociale netwerk als de zoekmachine gesprekken voeren met het internetbedrijf, al gaat het wel om informele onderhandelingen. Het zou betekenen dat de website twee maal zoveel waard is als een Belgische industriële gigant als Bekaert.

Meer ervaring
Het grote verschil met de internetzeepbel is dat de wereld intussen wel meer dan vijftien jaar ervaring heeft met internet. Investeerders beseffen bijvoorbeeld dat een bedrijf als Google vanuit het niets een gigant met een waarde van bijna 200 miljard dollar is geworden.

Toch ziet ook Google-CEO Eric Schmidt zelf, die in april terugtreedt, al tekenen van een nieuwe internetzeepbel. In het Zwitserse zakentijdschrift Bilanz zegt Schmidt dat de schattingen van de waarden van Twitter en ontwikkelaar van sociale games Zynga onrealistisch zijn. "Mensen geloven dat deze bedrijven grote verkopen gaan behalen in de toekomst. Maar dat is lang niet zeker."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business