Het zou voor bedrijven toch goedkoper moeten zijn als werknemers hun eigen toestel meebrengen. Maar dat is niet het geval

Advertentie

Het aantal bedrijven dat niet meedoet aan de trend van bring your own device ligt nog hoger dan je zou verwachten. Vooral de early adopters hebben hun handen lelijk aan BYOD verbrand, om een aantal redenen.

Met BYOD zouden bedrijven de aankoopkosten van al hun mobiele apparaten kunnen besparen. Dat klopt, maar BYOD leidt ook tot heel wat extra, verborgen kosten: onkostennota’s verwerken, beheer van de apparaten (bijvoorbeeld met MDM-software), zombietelefoons die het hele mobiele budget opbellen enzovoort. Alles bij elkaar is er nog geen sprake van kostenbesparingen.

 

Rechten afstaan
Daarnaast zouden werknemers die hun eigen telefoon voor het werk konden gebruiken gelukkiger zijn. Totdat de juristen zich ermee begonnen te bemoeien. Gebruikers moeten nu een BYOD-beleid ondertekenen dat hun werkgever bepaalde rechten geeft op hun telefoon. Wie het beleid niet volgt, riskeert om ontslagen te worden. Geen wonder dat heel wat werknemers er niet om staan te springen om aan een BYOD-programma deel te nemen.

Een werknemer die zijn telefoon altijd en overal bij zich heeft, zou ook productiever zijn. Dat soort productiviteit is echter heel moeilijk te meten. Uit een recente enquête door Comptia blijkt zelfs dat minder dan de helft van de bedrijven die BYOD aanbieden vindt dat het daadwerkelijk aan de productiviteit van de werknemers bijdraagt.

En dan zijn er nog de problemen met beveiliging. Uit een recente enquête door Centrify blijkt dat bijna de helft van de werknemers meer dan zes apps van derden op zijn BYOD-apparaten heeft staan, zoals apps voor persoonlijke cloudopslag. En van meer dan vijftien procent is het persoonlijke account of het wachtwoord al eens gecompromitteerd.

Advertentie