Het gaat niet goed met Google Glass. Terwijl de slimme bril nog altijd niet officieel is gelanceerd, daalt de interesse bij ontwikkelaars pijlsnel.

Advertentie

Het zal je misschien ook al zijn opgevallen, maar de laatste maanden was het doodstil omtrent Google Glass. Sommige stemmen vroegen zich zelfs al af of er nog wel een toekomst bestaat voor de slimme bril van Google.

De eerste Google Glass-brillen voor ontwikkelaars doken goed anderhalf jaar geleden op in het straatbeeld in de Verenigde Staten, en recent ook het Verenigd Koninkrijk, maar het blijft wachten op een commerciële lancering van de slimme bril. Hoewel veel early adopters oorspronkelijk lyrisch waren over de bril, is dat enthousiasme vandaag al flink afgenomen. Zelfs Sergey Brin, de grote voortrekker van Glass, werd recent zonder een exemplaar op zijn neus gespot.

[related_article id=”158901″]

Google Glas verscheen voor het eerst op een moment dat er nog maar amper wearables op de markt waren. Dat is ondertussen wel anders. Nagenoeg elke fabrikant is vandaag bezig met het ontwikkelen van zijn eigen wearables, meestal in de vorm van een smartwatch of slimme armband. Die toestellen hebben ook een gebruiksnut gevonden. Ze helpen je bij het sporten, of houden doorheen de dag je beweging en gezondheid in de gaten.

Hoewel er in bepaalde industrieën al wel wat interessante proefprojecten en experimenten zijn geweest, kan Google Glass in zijn huidige vorm nog maar weinig betekenen voor het brede publiek. Bovendien leidt het idee dat iemand onopgemerkt foto’s of video’s kan schieten met de bril tot wantrouwen bij heel wat mensen. Een bril op je neus is nu eenmaal heel wat opvallender dan een subtiele armband of horloge.

Zonder duidelijke richting voor de bril ziet het er naar uit dat het verhaal van Google Glass al eindigt nog voor het goed en wel begonnen is. Uit een rondvraag van Reuters bij zestien app-ontwikkelaars blijkt dat de helft al gestopt is met de ontwikkeling van applicaties voor de slimme bril. De voornaamste reden die ze opgeven, is het gebrek aan gebruikers.  Zonder de steun van ontwikkelaars, kan het volledige potentieel nooit worden behaald. Die steun kan er alleen komen als Google het product commercialiseert en aan welke prijs.

Volgens Google zelf is er alvast geen vuiltje aan de lucht. Hoewel het brein achter Glass, Babak Parviz, eerder dit jaar het bedrijf heeft verlaten, zegt Google dat het “enthousiaster is dan ooit over de nieuwe mogelijkheden die wearables en Glass in het bijzonder met zich meebrengen.” Google Glass lijkt dus nog niet dood, maar of de bril ook een toekomst heeft blijft voorlopig onzeker.