Amazon verandert zijn prijzen miljoenen keren per dag om altijd de goedkoopste prijs aan te bieden. Maar is dat ook echt het geval?

Advertentie

Van Amazon is bekend dat het een sterk ontwikkeld en hyperactief prijsbeleid heeft. Het verandert de prijzen van zijn producten 2,5 miljoen keer per dag, zo stelden we vorig jaar al vast.

Nu is er meer over de aanpassingen naar buiten gekomen. Deze zijn allesbehalve willekeurig, en we zien ook dat sommige producten plots duurder worden en waarom.

Amazon wil je graag laten geloven dat het altijd de laagste prijzen heeft voor de producten die je wilt kopen. Maar dat is niet waar. De webwinkel volgt het gedrag van zijn klanten én zijn concurrenten nauwgezet. Niet alleen om te bepalen welke producten het duurder of goedkoper moet maken, vooral wanneer het dat moet doen. Amazon weet wanneer bepaalde items bekeken worden, en speelt daar op in.

Het Amerikaanse e-commercebureau Boomerang volgde de Amazon-prijzen maandenlang en onthult een paar interessante voorbeelden van de prijsconcurrentie van de webwinkel.

  • Wanneer Amazon een bepaalde smart tv in de aanbieding heeft op een kortingsdag als Black Friday, en deze beduidend goedkoper aanbiedt dan zijn concurrenten, verhoogt het de prijzen van toebehoren als HDMI-kabels. Het weet dat de meeste tv-kopers de prijzen van kabels niet zullen gaan vergelijken op andere sites.
  • Amazon is niet de goedkoopste, ondanks dat het dat graag claimt. Minder vaak gekochte items zijn meestal duurder dan bij concurrenten. Amazon is vaak wel goedkoper voor de populairste, meest bekeken producten en, opvallend, voor items die goede reviews krijgen van klanten.

Conclusie van Boomerang is dat Amazon slechts de illusie wekt dat het de goedkoopste webwinkel is. De algoritmes bepalen dat de webgigant consequent de laagste prijzen heeft voor de meest bekeken en bestverkochte webshopitems. Dat wekt de indruk bij de webshopbezoeker dat hij zich in de gunstigste winkel bevindt, ook al hoeft dat niet werkelijk het geval te zijn.

Op 5 februari verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over big data & datacenters. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be.

Advertentie