automatisering

Digitale disruptie heeft een enorme impact op de bedrijfswereld. Eten robots binnenkort uw bedrijf op?

Naar aanleiding van ons gratis seminar over Trends in ICT van 25 juni, in samenwerking met Smart Business, brengen wij een reeks over de IT-trends in bedrijven. De eerste trend gaat over digital disruption. Eten robots binnenkort uw bedrijf op?

automatisering

“Ik had onlangs het genoegen om met het management van een grote Belgische verzekeraar naar Google te trekken. Iedereen mocht meerijden met hun zelfrijdende auto. De managers kwamen er wit uit. Niet door de rit zelf, maar om de mogelijke impact op hun sector.”

Aan het woord is technologieondernemer Peter Hinssen, die spreekt en schrijft over digitalisering, op de recente Revolve-conferentie. Hinssen maakte zelf ook de rit mee in de zelfrijdende auto. “De eerste tien minuten zijn erg spannend, maar daarna is het doodsaai. Alsof je met je eigen grootvader meerijdt”, stelt Hinssen.

De zelfrijdende auto is een van de meest aangehaalde voorbeelden van digitale disruptie. Het heeft impact op de autosector, de verzekeringssector en de vervoersector in het algemeen. “Hoe bereken je in godsnaam een verzekeringspremie voor een zelfrijdende wagen”, merkt Hinssen op. “En wie is verantwoordelijk bij ongevallen?”

Ook heel vaak worden bedrijven als Uber (taxi), Airbnb (hotel) en Spotify (muziek) aangehaald als disruptive. Al valt er veel meer over te vertellen.

1. Digital disruption is niet nieuw

Door digitalisering komt alles in een stroomversnelling, maar sommige van de bestaande concepten zijn niet nieuw. Ook vroeger waren er ideeën die vaak even innoverend waren. Jaren geleden deed bijvoorbeeld het idee van een amfibiewagen de ronde: een auto die tegelijk op land en zee zich kon verplaatsen. Het concept heeft het niet op grote schaal gehaald, maar vernieuwend was het toen ook al.

Vaak gaat het om simpelere diensten. “Denk aan een dienst als Taxistop. Dat was eigenlijk een Uber avant la lettre”, stelt Johan Kestens, CIO bij ING België. “Veel ideeën die ik zie, zijn eigenlijk best oud. Maar de manieren om ze te concretiseren zijn dan weer wel nieuw.

2. Technologie is drijfveer én hinderpaal

Een vaak aangehaalde reden voor de mogelijkheden is de onvermijdelijke Wet van Moore, die bepaalt dat de rekencapaciteit van een chip inzake componenten om het anderhalf jaar verdubbelt. Computers worden alsmaar sneller en in verhouding goedkoper. Een niet te onderschatten voordeel: auto’s en vliegtuigen kunnen niet om de twee jaar hun snelheid verdubbelen.

Ook geheugen- en netwerkcapaciteit zijn er de voorbije jaren gigantisch op vooruitgegaan. “De vooruitgang is inderdaad gigantisch, maar heeft ook een keerzijde”, stelt Kestens. “Volgens mij wordt twee derde van de vooruitgang al tenietgedaan door de complexiteit die technologie met zich meebrengt.”

3. Sectoren vervagen (helemaal)

Een andere eigenschap van digitale disruptie is dat de klassieke afscheiding van sectoren vandaag minder aan de orde is. Waardoor een bedrijf al snel concurreert met bedrijven waar het tot dusver nooit mee in aanraking kwam. “Een bedrijf als Tesla, is dat een autobedrijf of een IT-bedrijf?”, vraagt Chris Barnard, analist bij IDC zich af. “Of misschien is het eerder een energiebedrijf?”

4. De ene disruptie is de andere niet

Disruptie wordt vaak in een adem genoemd. Maar de vorm en drijfveer is vaak anders. “De eerste vormen van disruptie gingen vooral om de distributie, met name van digitale foto’s en muziek”, situeert Johan Kestens van ING België. “Bij de meer recente vormen gaat het om de doorbraak van robots. Zelfrijdende Uber-taxi’s zijn hier een voorbeeld van. Al moet het hier allemaal nog beginnen.”

Op 25 juni organiseren ZDNet, Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven op www.businessmeetsit.be.