LG heeft aangekondigd dat het 1,75 miljard dollar wil investeren in flexibele OLED-panelen. Het bedrijf trekt daarmee ten strijde tegen concurrent Samsung die al erg sterk gevestigd is wat OLED betreft.

tela-oled

LG gaat 1,75 miljard dollar investeren in flexibele OLED-schermen. Het Koreaanse bedrijf gaat daarmee concurrent Samsung achterna die zich al jarenlang in een erg sterke positie heeft genesteld wat OLED-panelen betreft.

Inhaalbeweging

Het was Samsung dat OLED introduceerde in de allereerste Galaxy S-telefoon. Sindsdien maakt de Galaxy 7 nog steeds gebruik van de technologie. LG heeft tot op zijn laatste flagship toe – de G5 – altijd trouw gezworen aan LCD-schermen, maar het bedrijf lijkt de focus nu te willen verleggen.

Hoewel het initieel vooral investeerde in OLED-panelen voor televisies, schonk het altijd weinig aandacht aan een implementatie bij smartphones. Op een paar experimentele producten op beurzen als CES na. Daar lijkt het Koreaanse bedrijf nu wel veranderingen in te willen brengen.

 

Nieuwe fabriek

LG zou naar verluidt de investering willen gebruiken voor de productie van OLED-panelen. Het bedrijf bouwde daarvoor speciaal een nieuwe fabriek in Paju in Zuid-Korea. Al zal de massaproductie van schermen daar pas op gang komen vanaf de tweede helft van 2018.

LG verklaarde de investering als “een investering die ons moet klaarstomen voor de volgende generatie smartphones met geavanceerde OLED-technologie.”

Flexibele panelen

OLED is aan een enorme opmars bezig, en nu fabrikanten aan een race begonnen zijn om flexibele panelen te lanceren blijft de OLED-markt alleen maar groeien. LG’s Display-divisie kan daarin uiteraard niet achterophinken. Het is zelfs zo dat fabrikanten hoe dan ook wel beroep moeten doen op OLED eens er smartphones met flexibele schermen worden gelanceerd. Een LCD-scherm kan je onmogelijk flexibel maken.

Er wordt verwacht dat de markt van OLED-schermen in 2016 al goed is voor 25 miljard dollar. Dat bedrag zal in de toekomst alleen nog maar toenemen.