Nieuws

Hoe Apple bepaalt of je iPhone onder garantie vervangen wordt

Komt jouw iPhone in aanmerking voor een gratis reparatie? Op basis van deze criteria beslist Apple of je smartphone onder garantie valt.

Een gelekt document biedt meer inzicht in hoe Apple bepaalt of het je beschadigde iPhone gratis repareert of niet. De criteria voor welke smartphones onder garantie vallen staan er duidelijk in uitgelijnd. Het detailleert ook welke schade buiten garantie valt maar nog wel gerepareerd wordt, en wat niet door het bedrijf ter herstelling wordt aangenomen. De garantiegids is gedateerd op 3 maart 2017 en dus vrij recent. Business Insider kreeg het document in handen via Dropbox. De gids is van toepassing op de iPhone 6, 6S, 6 Plus, 6S Plus en de iPhone 7 en 7 Plus.

Gedekt

Apple beschrijft drie schadetypes die altijd onder garantie vallen, ongeacht of er sprake van waterschade of onopzettelijke schade is. Komt in aanmerking voor een gratis herstelling: vuil dat achter de glazen voorkant is geraakt of een pixelafwijking, een foutieve uitlijning van de FaceTime-camera, en één haarlijnbreuk in het glas vooraan waarbij er geen impactpunt is of aftakkende breuklijnen. Apple laat optekenen dat het herstellen van vuil achter het scherm of een pixelafwijking enkel gebeurt als de eigenaar daar om vraagt – een Apple-werknemer zal de reparatie dus niet spontaan aanbieden.

Niet gedekt

Verder is er nog een hele rist van beschadigingen die Apple repareert, maar niet onder garantie. Dit betreft waterschade, barsten in het LCD-display, meerdere barsten of haarbreuklijnen die vertakken in het beschermingsglas, schade aan de lightining-ingang, de speaker, de audio-ingang of de microfoon, schade veroorzaakt door lasercontact met de camera, schade door het schuren of doorboren van de smartphone, beschadigde of missende knoppen, en een doorgebogen of gespleten smartphone.

Bron: Business Insider

Of de bovenstaande herstellingen worden uitgevoerd, hangt af van bijkomende voorwaarden. Apple zal je smartphone niet aannemen als het vaststelt dat de toegebrachte schade opzettelijk was of als het duidelijk is dat je aan de smartphone hebt gesleuteld. Worden ook geweigerd: iPhones die uit elkaar zijn gehaald of die onderdelen missen, toestellen die onofficiële batterijen bevatten of die ‘catastrofische’ schade hebben opgelopen. Onder catastrofisch verstaat het bedrijf “units die zijn vernietigd of met kracht zijn opgebroken in verschillende stukken”. Gebruikers die een Applecare+ verzekering hebben afgesloten hebben wel nog kans dat een iPhone met catastrofische schade onder hun garantie valt.

Water- en kosmetische schade

De gids beschrijft ook wat medewerkers moeten doen als ze zien dat een externe Liquid Contact Indicator (LCI) van de telefoon geactiveerd is, maar de eigenaar ontkent dat de telefoon waterschade heeft geleden. Enkel als een technicus het toestel geopend heeft en duidelijk heeft vastgesteld dat er geen enkel teken van waterschade is en geen van de interne LCI’s geactiveerd zijn, kan je een beroep doen op garantie.

Apple herstelt onder geen beding kosmetische schade die geen impact heeft op de werking van het toestel. Dat omvat onder andere “krassen, deuken, gebroken plastic op poorten, of defecten veroorzaakt door normaal gebruik of normale veroudering van het toestel”. Het garantiedocument is echter niet heilig, zo geeft een Apple-werknemer toe in een interview met Business Insider. Er zijn altijd speciale voorvallen die technisch gezien niet onder garantie vallen maar toch zonder kosten worden opgelost, zo stelt de medewerker.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business