Nieuws

HTC verwacht verkopen in 2019 te verhogen met een ‘vernieuwde’ strategie

De smartphoneverkopen bij HTC staan al jaren in het rood, een ‘standaard’ manier van het verkopen van smartphones werkt niet meer voor het bedrijf. In 2019 hoopt topman Darren Chen van HTC Taiwan voor een ‘sales reboot’.

Het gaat de afgelopen jaren al niet zo goed meer met HTC, vooral de smartphoneafdeling heeft de afgelopen jaren harde en rake klappen moeten opvangen. Het is echter niet zo dat HTC stil blijft zitten, al jaren zegt het bedrijf veranderingen in te voeren om de bedrijfstak weer winstgevend te maken. Helaas lijkt dit eerder windeieren te hebben gelegd, toch zegt HTC dat de U12+ dit jaar beter dan verwacht is verkocht. Er zijn geen officiële verkoopcijfers bekend, dus wat ‘beter dan verwacht’ is, blijft onbekend. Of de midrange telefoons een vergelijkbare stijging hebben gezien, maakte Darren Chen, de directeur van HTC Taiwan, niet bekend in zijn toespraak, aldus Digitimes.

Chen heeft aangegeven zich voor 2019 te focussen op een ‘sales reboot’, wat de verkopen van HTC-smartphones zou moeten doen verbeteren. Onder het plan om de verkopen te beteren, valt dat het bedrijf zich meer zal focussen op midrange- en high-end smartphones, vergelijkbaar met de strategie die het bedrijf de afgelopen jaren al heeft uitgevoerd. Voor de high-end smartphones lijkt de strategie dit jaar redelijk positief te zijn uitgevallen, naast de HTC U12+ verkocht het bedrijf ook de Exodus 1, een telefoon volledig gericht op Blockchain. Op het moment van schrijven is de telefoon uitverkocht, al is het niet bekend hoeveel Exodus 1-toestellen er zijn verkocht. Het Taiwanese bedrijf hoopt verder dat zijn nieuwe midrange toestel, de Desire 12s, richting het Chinese nieuwjaar ook positieve verkoopresultaten toont.

Nieuwe strategie?

Het is onduidelijk hoe HTC deze nieuwe strategie precies voor zich ziet, op papier ziet het er namelijk precies zo uit als de bestaande strategie over 2018. Mogelijk dat HTC zich wederom gaat focussen op een kleiner aantal toestellen voor in de verkoop, al bleef het dit jaar al vrij beperkt: de fabrikant heeft dit jaar enkel de HTC U12+, U12 Life en nu de Desire 12s op de markt gebracht. Minder smartphones betekent in veel gevallen ook minder verkopen, gezien er simpelweg minder keuze is. Chen heeft als laatste nog wel een lichtpuntje om te noemen voor HTC, het bedrijf heeft het afgelopen jaar namelijk wederom een stijging gezien in de verkopen van de Vive VR-headsets. Nu is dat misschien wat het bedrijf interessant kan houden voor investeerders, maar als de smartphonefabrikant zijn verkopen niet in het zwart kan krijgen, dan zal dat ook niet voor al te lang als een ‘oplossing’ dienen.

businesshtcHTC U12+mobielsalesstratégie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken