Nieuws

Nieuw privacyschandaal van Facebook steekt de kop op

Interne documenten van Facebook laten zien dat grote technologiebedrijven makkelijk toegang kregen tot allerlei privégegevens op het platform.

Jarenlang heeft Facebook (technologie)bedrijven toegang gegeven tot allerlei gebruikersdata, waarbij de gebruikelijke privacyregels niet nageleefd werden. Deze speciale regelingen zijn aan het licht gekomen door een uitgebreid onderzoek van The New York Times, dat inzage kreeg in interne documenten van Facebook.

“Ruilhandel”

De documenten beschrijven de regelingen als een soort van ruilhandel, waarbij Facebook persoonlijke data als handelsgoed gebruikte. Er werd ook benadrukt dat die gegevens het meest waardevolle goed zijn van het digitale tijdperk.

Er zouden meer dan 150 (technologie)bedrijven betrokken zijn geweest in deze ruilhandel, waaronder Microsoft, Netflix en Amazon. Zo liet Facebook het toe dat je via de Bing-zoekmachine van Microsoft namen van persoonlijke Facebook-vrienden kon opzoeken en kregen zowel Netflix als Spotify toegang tot de persoonlijke berichten die via het platform verstuurd werden. Amazon kreeg dan weer toegang tot gebruikersnamen en contactgegevens.

Ondanks het feit dat Facebook beweerde dat het zijn beveiliging en privacybescherming aangescherpt had na enkele schandalen zoals Cambridge Analytica, tonen de documenten en interviews met voormalige werknemers iets anders aan. Zo gaf het bepaalde bedrijven nog toegang tot data ondanks de beveiliging.

Steve Satterfield, directeur bij Facebook voor privacy en publiek beleid, zei tegen The New York Times dat het platform inderdaad moet werken aan het terugwinnen van het vertrouwen en dat daarvoor sterkere teams, betere technologie en een duidelijker beleid nodig zijn. De deals met de bedrijven waren daarnaast slechts één focusgebied en zouden ook afgebouwd worden.

Een woordvoerster van Facebook zei ook dat het geen bewijs had gevonden van enig misbruik door zijn partners. Amazon, Microsoft en Yahoo deelden zelf mee dat ze de data naar behoren hadden gebruikt, maar gaven geen verdere details hierover. De sociale mediagigant zelf gaf echter wel toe dat het enkele van de partnerships slecht had beheerd, waardoor sommige bedrijven ook na afloop van een deal nog steeds toegang hadden tot de gegevens.

Intussen zijn de aandelen van Facebook reeds gezakt en heeft een deel van de aandeelhouders erop aangedrongen dat Zuckerberg moet aftreden als voorzitter. Ook de hashtag #DeleteFacebook is wederom verschenen op sociale media.

Voor de volledige verslaggeving van The New York Times zelf kan je tot slot hier terecht.

Update: reactie van Facebook

Konstantinos Papamiltiadis, hoofd van ontwikkelaarsplatformen en -programma’s, publiceerde hierover een reactie om enkele zaken te verduidelijken. “Makkelijk gezegd, werden mensen hierbij geholpen bij twee zaken. Ten eerste, konden mensen toegang krijgen tot hun Facebook-account of specifieke Facebook-functies op toestellen en platformen, gebouwd door andere bedrijven zoals Apple, Amazon, BlackBerry en Yahoo. Zij staan bekend als integratiepartners. Ten tweede, konden mensen meer sociale ervaringen hebben, zoals aanbevelingen zien van hun Facebook-vrienden, op andere populaire apps en websites, zoals Netflix, The New York Times, Pandora en Spotify”, aldus Papamiltiadis.

De hamvraag is nu hoe bedrijven precies die toegang verkregen. Het antwoord hierop is eigenlijk vrij simpel: omdat je hen zelf toestemming hebt gegeven. Je besefte het misschien alleen niet op dat moment. Het moment waarop je je Spotify linkte aan je Facebook kreeg de streamingdienst toegang tot je privéberichten. Hetzelfde is van toepassing op alle andere diensten. Als je de bijbehorende voorwaarden had gelezen, had je dit daar kunnen lezen. Het “probleem” hier is dat (bijna) niemand de tijd neemt om deze encyclopedie aan voorwaarden te lezen, waardoor we achteraf met de neus op de feiten gedrukt worden met berichten zoals deze.

De volledige reactie van Papamiltiadis kan je hier zelf bekijken.

Weerwoord van Netflix

Wat betreft zijn toegang tot privéberichten op het socialmediaplatform liet streamingdienst Netflix aan onze redactie het volgende weten: “Door de jaren heen hebben we verschillende manieren uitgetest om Netflix socialer te maken. Een voorbeeld hiervan was een functie die we in 2014 lanceerden, waardoor gebruikers tv-shows en films konden aanbevelen aan hun Facebook-vrienden via Messenger of Netflix. Het was nooit heel populair dus haalden we de functie offline in 2015. Op geen enkel moment hebben we privéberichten op Facebook bekeken of gevraagd om hiertoe de mogelijkheid te krijgen.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business