Snapchat - 1

Snapchat laat al jaren achtereenvolgend dalende gebruikersaantallen zien, terwijl de winst ook niet dichterbij lijkt te komen. Nieuwe resultaten tonen aan dat dit voorlopig nog niet voorbij is, tenminste, als Snapchat zijn applicaties niet op orde krijgt.

Snapchat zit al jaren in een neerwaartse spiraal. In plaats van dat het socialmediaplatform nieuwe gebruikers naar zijn dienst weet te trekken, zijn er vaak juist dalende gebruikersaantallen te zien. In het kwartaalrapport van Q4 2018 is ditmaal terug te lezen dat Snapchat netto gezien geen gebruikers heeft verloren. Snap Inc. sloot het derde kwartaal af met 186 miljoen gebruikers, en ook het vierde kwartaal werd afgesloten met 186 miljoen gebruikers. Daarmee ligt het gebruikersaantal Year on Year wel vijf miljoen lager, in het vierde kwartaal van 2017 had de dienst nog 191 miljoen gebruikers. Over het algemeen was het wel een positiever kwartaal vergeleken met Q4 2017, voor het eerst wist Snapchat zijn omzet dusdanig op te hogen dat het bedrijf bijna in een winstgevende positie terecht kan komen.

Het vierde kwartaal mag dan geen record zijn in gebruikersaantallen, dat is het wel voor de omzet van Snapchat Inc. Voor het vierde kwartaal lag de omzet op 390 miljoen dollar, waarmee de algehele omzet voor 2018 uit is gekomen op 1,1 miljard dollar. Toch weet het bedrijf nog geen winst te boeken, in het vierde kwartaal is er een operationeel verlies weggeschreven van 195 miljoen dollar, een verbetering van 166 miljoen dollar YoY en 129 miljoen in vergelijking met Q3 2018 (QoQ). Dat is echter niet hetgeen wat nog altijd pijn doet voor Snapchat na het afronden van 2018. Dat ligt bij het verliezen van belangrijke kopstukken uit de organisatie. Evan Spiegel, CEO van Snapchat, is in 2018 onder andere zijn hoofd van de financiële afdeling, evenals de Chief Finance Officer (CFO), Chief Strategy Officer (CSO), de salesmanager en ook de manager van de hardwareafdeling, verloren. Spiegel geeft aan dat het bedrijf naarstig op zoek is naar nieuw personeel om deze rollen in de nabije toekomst op te kunnen vullen.

Android blijft het zorgenkindje

In recente jaren is er behoorlijk veel geklaagd over de applicatie die Snapchat voor Android-gebruikers beschikbaar heeft. Niet alleen is de applicatie enorm sloom, maar in sommige gevallen werkt de camera ook gewoon enorm slecht; een van de hoofdonderdelen van het sociale medium. Momenteel zou de applicatie vanaf de grond worden opgebouwd, en wordt het nieuwe design naar een klein aantal gebruikers uitgerold om feedback te vergaren. Een nieuwe app is nodig om dalende gebruikersaantallen van Android tegen te gaan. Waar iOS al sinds jaar en dag groei laat zien, blijft Android het zorgenkindje. Of het een succes zal zijn voor Snapchat is voor nu nog afwachten geblazen, het is te hopen voor het Amerikaanse bedrijf dat de nieuwe app meer gebruikers weet aan te trekken. Is dat niet het geval, dan valt het nog te bezien of Snapchat winstgevend zal worden in de nabije toekomst.