Telenet ontvangt boete van 300.000 euro voor onduidelijkheden over overstapgegevens
Het overstappen tussen twee providers is de afgelopen jaren vergemakkelijkt met het Easy Switch ID. Ook klanten van Telenet hadden een Easy Switch ID, maar niet bij elke klant was het even eenvoudig om dit ID terug te vinden. Normaliter moet een provider sinds 1 juli 2017 de code noteren op een factuur. In het geval van Telenet werd deze wens voor sommige klanten naast zich neergelegd. Om precies te zijn gaat om een groep semiprofessionele klanten die het Easy Switch ID niet op hun factuur hadden staan. Volgens de Belgische telecomwaakhond BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) is het een kwalijke zaak. Daaropvolgend heeft het besloten om Telenet een boete van 300.000 euro op te leggen.
Het is overigens niet een plotselinge stap, het BIPT is al eerder in gesprek geweest met Telenet om het Easy Switch ID op het factuur vermeld te krijgen. Daarbij werd er een belofte gemaakt om het probleem met ingang van 1 juli 2018 op te lossen. Het bleek toch niet zo’n gemakkelijke operatie, waardoor het zelfs tot eind 2018 is uitgesteld. Tot die tijd moesten klanten op zoek gaan in de online omgeving, zoals de provider wel op zijn factuur vermeld had staan. Dat is echter niet voldoende voor de richtlijnen die de BIPT heeft opgesteld, aldus de waakhond. Klanten moeten namelijk op drie manieren op de hoogte gesteld worden: bij het aansluiten, via de factuur én de online omgeving. Waarom Telenet de groep gebruikers heeft uitgesloten is onbekend. Of het de boete zal betalen is tevens onbekend, de provider mag namelijk nog in beroep gaan.