Nieuws

Nieuwe functie doet Facebook steeds harder op Instagram lijken

Facebook is een nieuwe functie ‘Popular Pictures’ aan het testen. Met die functie begint de nieuwsfeed van Facebook wel erg hard op die van Instagram te gelijken.

Facebook is hard aan het werken om de uniformiteit tussen zijn verschillende producten te vergroten. Daarvoor bracht het bedrijf onder andere een nieuw logo uit die het in zijn verschillende platformen gaat integreren. Daarmee wil het de positieve gevoelens die gebruikers bij het ene platform hebben meer overbrengen naar het andere.

Vooral de integratie tussen Facebook en Instagram begint stilaan wel erg ver te gaan. Instagram zit al vol met allerlei subtiele hints om gebruikers naar Facebook te lokken. Zo krijg je in je Instagram account al een tijdje Facebook-notificaties te zien of worden Facebookpagina’s van Instagram-influencers aangeraden als je hun pagina op Instagram bekijkt. Nog veel minder subtiel is de ‘Open Facebook’-functie in het navigatiemenu van Instagram. Maar Facebook begint zelf ook meer uiterlijke karakteristieken van Instagram over te nemen.

Populaire foto’s

Onze aandachtige collega’s van TechChrunch ontdekten dat Facebook een nieuwe functie aan het testen was in oktober. Deze functie heet ‘Popular Pictures’. Deze functie zou de nieuwsfeed van Facebook wel een heel wat aangenamere look kunnen geven. Deze bevat nu een wirwar van statusupdates, links van Facebookpagina’s en hier en daar ook eens een foto die iemand gepost heeft.

Popular Pictures zou vooral het visuele meer naar voren laten komen in de nieuwsfeed. Nu kunnen gebruikers gewoon wat scrollen door de foto’s die Facebook voor je uitlicht wanneer je inlogt. Wanneer je een bepaalde foto meer in detail wil bekijken door er op te tikken, wordt ze geopend voor een zwarte achtergrond. Anders dan vroeger wordt het nu veel gemakkelijker om vanuit die foto andere foto’s van vrienden of pagina’s die je volgt te bekijken.

Een voorsmaakje van hoe Facebook er met de functie ‘Popular Pictures’ zou kunnen gaan uitzien. Afbeelding: TechChrunch

Eenzelfde functie bestond ook al voor video’s. Na het bekijken van een video’s krijg je via een ‘zie meer video’s’ label suggesties van video’s die Facebook voor je aanraadt. Dat zet Facebook sinds enkele jaren ook in voor het tonen van advertentievideo’s. Dat doet vermoeden dat ze dit ook wel eens zouden kunnen doen voor foto’s.

Instagram achterna

Het is lang niet de eerste functie die Facebook van Instagram overneemt. Zo heeft Facebook zijn eigen versie van Instagramverhalen. Facebook lijkt er zich van bewust dat het hoofdplatform steeds meer terrein verliest aan zijn kleinere broertje. Meer uniformiteit is één ding, maar Facebook moet stilaan beginnen uitkijken dat het zijn eigen platformen niet kannibaliseert door ze exacte kopieën te maken.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business