Als je surft laat je zowel lokaal als op het net sporen na. CyberDragon Browser is een browser die specifiek is bedoeld om je privacy beter te waarborgen.

Nederlanders en Belgen die met hun Tesla op vakantie zijn vertrokken, hebben een nieuw soort file gecreëerd: de laadpaalfile.

Afgelopen weekend is de krokusvakantie begonnen. Dat gaat zoals elk jaar gepaard met een grote uittocht van skiërs naar Oostenrijk, Zwitserland en andere populaire oorden. En omdat bijna iedereen met de wagen gaat, zijn de files quasi onvermijdelijk.

Echter zagen we de voorbije dagen op sociale media een nieuw soort file opduiken: de laadpaalfile. Doordat elektrische wagens steeds couranter worden in het straatbeeld, nemen ook meer toeristen hun Tesla om op vakantie te gaan. Maar net zoals je met één volle tank niet in Oostenrijk kan geraken, moet je ook op een gegeven moment de batterij van je elektrische wagen wel eens opladen. Maar laadpalen zijn een stukje moeilijker te vinden dan tankstations.

Duitsland

En dat leidde tot een opstopping aan laadstations. Tesla heeft er ook voor gekozen om zijn eigen oplaadstations te ontwikkelen: de Supercharger. Maar die zijn niet overal te vinden. Dus kan je wel verwachten dat heel veel toeristen op ongeveer dezelfde locatie met het probleem van een lege accu komen te zitten. Daarnaast zou je volgens KPMG Tesla’s maar een half uur kunnen opladen aan een Supercharger bij drukte, waardoor de batterij maar voor 80% opgeladen is.

Dat leidde aan enkele Duitse oplaadstations tot een zogenaamde laadpaalfile. Op Twitter verschenen enkele filmpjes van Tesla’s met voornamelijk een Nederlandse nummerplaat, die staan aan te schuiven om te kunnen opladen. Dat was bijvoorbeeld zo bij het oplaadstation op de Autobahn 3 nabij Wilroth. Dit is één van de eerste oplaadpunten die toeristen tegenkomen op weg van de Benelux naar Oostenrijk. Ook het oplaadstation op de A9 vlakbij München bleek een populaire bestemming te zijn. Een trip naar Oostenrijk zou ongeveer 4 oplaadbeurten kosten.

Voorbereiding

Wanneer je met je elektrische wagen op vakantie gaat, is het nog belangrijker om je daarop voldoende voor te bereiden. Volgens de Nederlandse ANWB moet je daar ongeveer een maand voor uitrekenen. De belangrijkste tip van hen is, bij de keuze van het hotel kijken of er laadpalen aanwezig zijn. Zo heb je een gegarandeerd plekje aan een laadpaal, en kan je er voor zorgen dat je altijd met een volle accu kan vertrekken.

Een andere zeer belangrijke tip is het tijdig aanvragen van je laadpassen. Die zijn immers in veel landen anders, wat ANWB vergelijkt met op vakantie gaan naar een land met een andere valuta. Het is ook aangeraden om voor de zekerheid een laadkabel mee te nemen die in een standaard 230 Volt-stopcontact past. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat heel wat factoren zoals bagage, lage temperatuur, filerijden en hard rijden er allemaal voor zorgen dat de accu sneller leegloopt.