Amazon

Amazon heeft in Seattle een eerste volwaardige supermarkt geopend zonder kassa's. Klanten kunnen er hun kar vol laden en gewoon weer buiten wandelen.

Amazon heeft in Seattle een volwaardige supermarkt geopend gebaseerd op het Amazon Go-concept dat in 2018 geïntroduceerd werd. Klanten kunnen de winkel binnen en buiten lopen zonder aan een kassa te hoeven passeren. Je inkopen betalen, gebeurt volledig automatisch via je Amazon-account. 

Eind 2018 schreven we al over Amazon Go, een serie conceptwinkels in onder andere Seattle die gebruikmaken van camera’s en sensoren om winkelen zonder kassa mogelijk te maken. Daarvoor werd zelfs een speciaal plafond voorzien. Met je Amazon-account kon je makkelijk de winkel binnen en bij het verlaten van de winkel kreeg je de afrekening in je inbox. Amazon richtte zich met de kleine winkels volledig op hongerige passanten en deed dat met een aanbod van klaargemaakte maaltijden en een selectie snacks en dranken. 

Eerste volwaardige Amazon-supermarkt

Anno 2020 heeft Amazon echter grotere ambities en opent de e-commercegigant een eerste volwaardige Amazon-supermarkt. De locatie, opnieuw in Seattle, moet de lage prijzen en snelle beschikbaarheid van traditionele supermarkten gaan combineren met het Amazon Go-concept. Beschikbare producten gaan van huismerken tot grote namen en ook lokale producten, waaronder fruit en groenten, maar ook gebak. 

De winkel zou met deze laatste set producten bovendien geen probleem hebben. Een mix van croissants en chocoladebroodjes of groenten en fruit in hetzelfde zakje, zal steeds correct afgerekend worden. Ook alcohol kan gekocht worden, maar daarvoor zal je toch nog eerste je identiteit moeten laten verifiëren door een medewerker. Deze zijn uiteraard nog steeds aanwezig om klanten te helpen en rekken aan te vullen. Enkel de kassa’s ontbreken.

Offline ambities van Amazon

Amazon liet aan The Verge weten dat het voorlopig nog geen plannen heeft om meer vestigingen te openen. Indien het concept werkt, zou het echter wel een perfecte manier zijn voor Amazon om voet aan grond te krijgen in het offline retaillandschap. Het gaat immers om een markt van 800 miljard dollar per jaar en slechts twee procent van die verkopen vindt online plaats. Amazon kocht twee jaar geleden Whole Foods voor 13,7 miljard dollar, maar moet het desondanks nog steeds opnemen tegen gevestigde giganten zoals Walmart, die alles kunnen aanbieden dat een consument maar kan nodig hebben tijdens het winkelen. 

Of er een vervolg komt op deze eerste winkel, ligt dan ook volledig in handen van diezelfde consument.