Nieuws

Oud v.s. hypermodern: hoe Sonos zichzelf van de ondergang heeft gered

Sonos
Het doorgewinterde Sonos heeft zichzelf - deels - opnieuw moeten uitvinden. De hele community stond op zijn kop maar het bedrijf vatte de koe bij de horens en redde zichzelf. En nu?

Om mee te zijn met de tijd heeft Sonos in 2019 beslist zijn Legacy producten (oudere speakers) niet meer te gaan ondersteunen. Klanten die een speaker uit de oudere reeks hebben zullen hun product wel nog kunnen gebruiken, alleen zullen ze geen updates meer kunnen ontvangen. Bijvoorbeeld Apple’s Airplay 2 bleek dan toch niet goed op de oudere producten te werken waardoor Sonos ineens de knoop heeft doorgehakt.

Hoe het begon

Een klein tussendoortje. Sonos Inc. is een Amerikaans bedrijf dat al sinds 2002 gespecialiseerd is in hoogwaardige audiosystemen. Het bedrijf werd opgericht door het trio John MacFarlane, Craig Shelburne en Tom Cullen. Sonos is intussen vooral bekend geworden om zijn draadloze luidsprekers. Vandaag is John MacFarlane CEO af en heeft Patrick Spence het roer overgenomen. In 2019 ging Sonos de samenwerking aan met Ikea en bouwde mee aan twee betaalbare speakers: de Symfonisk wandspeaker en de Symfonisk lampspeaker.

Zo kan je de oude en nieuwe speakers uit elkaar houden.

Sonos Legacy

Dit zijn speakers die vanaf mei 2020 geen updates meer krijgen zijn: de originele Zone Players, Connect, Connect:Amp, de eerste generatie Play:5, CR200 en de Bridge. Volgens Sonos heeft het bedrijf alles uit de speakers kunnen halen maar zijn de oudere speakers beperkt door hun processor en geheugen. Een legitiem argument lijkt ons aangezien sommige speakers van Sonos al meer dan 10 jaar oud zijn. In die tijd is er al heel wat gewijzigd qua technologie in audioland. Zoals beloofd zullen de speakers na mei zeker nog werken, je zal er als eigenaar alleen mee moeten leven dat je de nieuwste updates niet meer zal kunnen ontvangen. Maar er is meer; voor wie een mix heeft van nieuwe- en oude Sonosspeakers is deze verandering ook belangrijk. Het zal namelijk niet meer mogelijk zijn om de speakers te combineren.

Recycle modus

Eerder dit jaar (2020, red.) kwam Sonos al onder vuur omwille van zijn ‘recycle modus’. Een manier om klanten met oudere Sonosapparaten te doen overstappen naar nieuwe. Wie zijn speaker in recycle modus zette kon zijn toestel na enige tijd niet meer gebruiken of tweedehands doorverkopen. De bedoeling was dat je je verouderde toestellen terug aan Sonos gaf en een korting ontving op de aankoop van een nieuwe speaker. Heel wat klanten voelden zich bedrogen, dus heeft Sonos de knop weer omgedraaid. Een woordvoerder van Sonos liet aan Engadget weten dat de recycle modus wordt uitgeschakeld. Het bedrijf wil zijn ‘inruilprogramma’ wel nog verderzetten. Zo kunnen klanten dus nog steeds hun oudere speakers binnenbrengen bij de audiogigant, in ruil voor een korting van 30% op de nieuwe aankoop.

Het enige dat je nog moet doen is je oudere toestel valideren op basis van het serienummer, zo weet Sonos met zekerheid op voorhand dat het om een zogenaamde legacy speaker gaat. Maar nu komt er een onverwachte bocht in heel dat verhaal. Sonos vraagt je niet per sé om het toestel binnen te brengen. Sterker nog; het stelt voor om je oudere speaker te blijven gebruiken of hem zelfs aan vrienden of familie te schenken, het maakt voor hen blijkbaar niet meer uit. Helaas is er wel slecht nieuws voor klanten die zich al in recycle mode hadden gezet. Het programma is onomkeerbaar. Dat wil zeggen dat wie zijn toestellen een maand geleden al heeft vastgezet die knop niet meer kan omdraaien. En dat is heel jammer, ook al zijn de meeste speakers flink verouderd, ze werken nog wel perfect.

En nu?

Om al zijn klanten tegemoet te komen introduceert Sonos in juni een nieuwe mobiele applicatie en besturingssysteem met de naam ‘Sonos S2’. Het nieuwe platform wordt de drijvende kracht achter de volgende generatie Sonos-producten en -ervaringen. Als je producten compatibel zijn, kun je de Sonos S2-app vanaf juni downloaden en gebruiken. De S2-app krijgt daarmee simpelweg de naam ‘Sonos’. De oudere speakers (hierboven vermeld) worden vanaf dan vermeld als S1-speakers en zullen via de huidige app blijven verder werken.

Afhankelijk van welke producten je in huis hebt, zijn er 3 verschillende opties:   

Optie 1: je systeem bestaat alleen uit ‘verouderde’ S1-compatibele producen.

De producten blijven werken via de S1 Controller-app. Je ontvangt nog steeds bugfixes en beveiligingspatches. Daarnaast werken we samen met onze partners om ervoor te zorgen dat je muziek- en spraakdiensten zo lang mogelijk blijven werken. Het is echter niet mogelijk om toekomstige Sonos-apparaten aan je S1-systeem toe te voegen.

Optie 2: je systeem bestaat alleen uit nieuwe S2-compatibele producten.

Je systeem wordt automatisch bijgewerkt naar het nieuwe Sonos-besturingssysteem en je bent klaar voor toekomstige functies en producten.

Optie 3: je systeem bestaat uit een combinatie van S1 (verouderd) en S2 (nieuwer) producten.

  1. Deel het Sonos-systeem in tweeën. Helaas zal het niet mogelijk meer zijn om een S1-systeem met een S2-systeem te groeperen. Zo raden we gebruikers aan om hun verouderde producten bijvoorbeeld op de bovenverdieping of in minder gebruikte kamers te plaatsen. Zo heb je dan beneden het nieuwe systeem en boven het oude systeem. Beide systemen kunnen perfect naast elkaar blijven werken.

2. Blijf het huidige systeem gebruiken op de S1-app. Je ontvangt nog steeds bugfixes en beveiligingspatches. Daarnaast werken we samen met onze partners om ervoor te zorgen dat je muziek- en spraakdiensten zo lang mogelijk blijven werken.

3. Ruil de S1- producten in voor S2-producten. Voor klanten die voor deze optie kiezen, bieden we nog steeds 30% korting als onderdeel van ons Trade Up-programma.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business