Afbeelding: Bloomberg

Facebook heeft zijn vr-imperium uitgebreid met de overname van de studio Ready at Dawn, uitbrenger van de populaire game Lone Echo.

Als vr-headsets er ooit in slagen om door te breken als gameconsole in onze huiskamers, dan wil Facebook de grootste speler zijn in de industrie. Die doelstelling probeert het nu al op een redelijk agressieve manier te bereiken in de vorm van overnames. De volgende vr-studio in de rij die ten prooi valt aan de overnamepolitiek van Facebook heet Ready at Dawn.

Details over de overname zijn niet bekend gemaakt, enkel dat het volledige team te werk zal worden gesteld in de gaming- en virtual reality-divisie van Facebook. De ontwikkelaars blijven wel vanaf hun eigen kantoren werken.

Lone Echo

Ready at Dawn is de ontwikkelaar en de uitbrenger van de game Lone Echo die in 2017 uitkwam. Die game wordt beschouwd als één van de beste games die beschikbaar is in virtual reality, en was sowieso al één van de populairste games voor de Oculus, de headset van Facebook. Lone Echo is één van de weinige vr-games waarvoor e-sports evenementen georganiseerd worden. Lone Echo zou normaal gezien eind vorig jaar een sequel krijgen, maar de release is er nog steeds niet gekomen. Die staat gepland voor dit jaar, maar Facebook gaf bij het nieuws van de overname daar geen extra informatie over. Een andere bekende game van Ready at Dawn is The Order: 1886.

Vooraleer Ready at Dawn begon in te zetten op virtual reality, was het een bekende ontwikkelaar van consolegames. De studio ontwikkelde onder andere enkele games uit de God of War-serie, die al sinds 2005 meegaat op verschillende PlayStations.

Vr-imperium

De overname is een belangrijke stap in de uitbouw van het vr-imperium van Facebook. Eerdere overnames waren onder andere Beat Games en Sanzaru Games. Door de studio’s onder te brengen in hun portfolio, bieden ze hen de tijd en de middelen om verder te investeren in het verbeteren van virtual reality-toepassingen. Zij moeten zich niet langer zorgen maken over het boven water houden van hun eigen hoofd.

Want hoewel Facebook grootste plannen heeft met virtual reality, is het een industrie die maar heel traag op gang komt. Vooral consumenten raken moeilijk overtuigd om een vr-headset in huis te halen. Dat komt waarschijnlijk door de hoge kostprijs van consoles, maar ook de vaak moeilijke installatie en de last die het aan de ogen kan veroorzaken, maken virtual reality er niet aantrekkelijker op.

Sony is voorlopig nog de grootste speler met een marktaandeel van 36,7% (cijfers: Statista). Facebook is door het succes van Oculus Quest wel aan een forse inhaalbeweging bezig, en zat eind 2019 op een marktaandeel van 28,3%.

Facebook heeft een groot geloof in de Oculus Quest. Afbeelding: XDA Developers

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here