Een uit de hand gelopen grap van Elon Musk of niet: autoproducent Tesla verkoopt sinds gisteren dames shorts voor de zomer. De kostprijs is slechts 69.420 dollar.

Het was alweer even geleden, maar Tesla-CEO Elon Musk heeft nog eens toeren uitgehaald op zijn favoriete medium Twitter. Vannacht kondigde hij het nieuwste product aan van Tesla: geen wagen, maar een zomershort voor dames. Voorlopig zijn de shorts nog maar in een zeer beperkt aantal beschikbaar.

De satijnen shorts hebben een rode kleur en het Tesla-logo aan de voorkant. Op de achterkant staat de tekst ‘S3XY’ wat, geloof het of niet, een verwijzing is naar alle modellen van Tesla die op de markt beschikbaar zijn: Model S, Model 3, Model X en Model Y. Wie dit unieke verzamelitem in huis wil hallen, kan een short bestellen via de webshop van Tesla. De kostprijs bedraagt ‘slechts’ 69.420 dollar per stuk. Levering duurt 2 tot 4 weken.

Lachen met ‘shorters’

De shorts hebben alle schijn van een flauwe grap te zijn van Elon Musk. In eerdere tweets vorige week gaf Elon Musk kritiek op de zogenaamde ‘shorters’ van zijn bedrijf. Een ‘shorter’ is een term voor iemand die aandelen van een bedrijf verkoopt die niet in bezit zijn. Het doel is om de aandelenprijs van een bedrijf te doen zakken, zodat zij later voor een lagere prijs de aandelen opnieuw kunnen kopen. Op deze manier proberen ze winst te maken op elke transactie. Over het algemeen zijn bedrijven en beleggers niet zo heel blij met shorters, al kunnen ze ook wel voordelig zijn. De aanwezigheid van shorts kan een indicatie zijn dat een aandeel overgewaardeerd is en een prijsdaling onvermijdelijk is.

Elon Musk moet toch maar niets hebben van shorters. Toen hij op 2 juli vertelde in een tweet dat Tesla shorts zou produceren, nam niemand dat dus echt serieus. Ook de prijs van de shorts moet je uiteraard met een korreltje zout nemen. De getallen ‘69’ en ‘420’ zijn al jarenlang een running gag op het internet. 420 heeft in de context van Tesla nog een extra bijbetekenis, want Elon Musk tweette twee jaar geleden dat hij van Tesla een privaat bedrijf wilde maken met een aandelenprijs van 420 dollar. De aandelenkoers van het bedrijf schoot toen pijlsnel omhoog, maar het leverde Musk wel problemen op met de Amerikaanse beurstoezichthouder.

Ondanks de astronomisch hoge kostprijs blijken de shorts ook populair zijn. Zo populair zelfs dat de webshop van Tesla het verkeer even niet meer aankon. Op dit moment zijn de shorts enkel nog maar in maat ‘XL’ beschikbaar.

90.000 wagens

Er is ook nog wel wat ander nieuws over Tesla. De wagenfabrikant maakte bekend dat het voorbije kwartaal zo’n 90.000 wagens geleverd werden wereldwijd. De verkoopcijfers gaan zo stilaan opnieuw in stijgende lijn. In het eerste kwartaal was dit sterker, met 20% minder geleverde wagens dan in het eerste kwartaal van 2019. Nu is het verschil nog maar 5%, waarmee Tesla het een stuk beter doet dan de gemiddelde wagenfabrikant. Het bedrijf is sinds kort ook het meest waardevolle autobedrijf, het stak Toyota voorbij.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here