Na Instagram met Instagram Reels gaat nu ook YouTube de strijd aan met TikTok. Het test momenteel een betaversie van YouTube Shorts in India.

Populaire formats worden wel vaker overgenomen door andere platformen. Zo was er enkele jaren geleden al Instagram die ‘mijn verhaal’ introduceerde. Dat werd al snel overgenomen door Facebook en ook Twitter experimenteert met ‘Fleets’.

Het nieuwste format is afkomstig van TikTok. Korte filmpjes van slechts enkele seconden waarin snel de aandacht wordt getrokken met challenges, dansjes of grappige inhoud. Instagram kopieerde de populaire app door Reels te introduceren en ook Snapchat deed een poging door gebruikers muziek te laten toevoegen aan video’s.

YouTube Shorts

De volgende aan zet is nu YouTube. In een blogpost maakten ze bekend dat ze aan het werken zijn aan YouTube Shorts. De naam zegt het zelf al, ook korte video’s dus. Zelf noemen ze het een ‘short-form video experience’ voor makers en artiesten op YouTube om korte, catchy video’s te maken met een mobiele telefoon.

YouTube Shorts

Betaversie

Een betaversie van de app wordt getest in India. Het is nog een vroege versie met slechts enkele features die zullen worden bijgestuurd en uitgebreid in de komende testperiode. Die features zijn gelijkaardig aan wat TikTok biedt: meerdere videofragmenten samen kunnen nemen, video’s kunnen opnemen met muziek, snelheidsregelaars waarmee een video in slowmotion of fast motion kan worden gemaakt en een timer die aftelt tot de start van de opname. Net zoals bij Instagram Reels zullen de video’s maximum 15 seconden kunnen duren.

Voor Android

In de blogpost legt Chris Jaffe, vicepresident product management van YouTube, uit dat het nieuwe YouTube Shorts voorlopig getest wordt op Android smartphones in India. Hij benadrukt dat ze binnenkort ook zullen starten met de uitbreiding van de toepassing naar iOS en dat het snel in meerdere landen beschikbaar zal zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here