Elektrische wagens

Elektrische wagens en hybrides kenden hun grootste verkoop ooit in Europa. Toch blijven diesel- en benzinewagens ook goed verkopen.


Uit nieuwe cijfers van de European Automobile Manufacturers Association zijn een aantal opvallende resultaten gekomen. Elektrische wagens winnen steeds meer terrein, hybrides doen het nog beter en ook België doet het over het algemeen goed qua verkochte elektrische wagens.

Elektrische wagens in Europa

Vorig jaar zijn er in de volledige Europese Unie in totaal 538.772 elektrische wagens verkocht. 194.474 daarvan zijn verkocht in Duitsland, waaronder ook auto’s op waterstof. In totaal gaat het om een verdubbeling tegenover 2019 voor de Europese Unie, overal in Europa zijn particulieren en bedrijven in een stroomversnelling EV’s gaan aankopen. Toch blijven die cijfers heel erg relatief.

Ter vergelijking: in totaal werden 10 miljoen wagens ingeschreven in de Europese Unie in 2020. Dat wil zeggen dat ongeveer 5% van de wagens in de EU die verkocht zijn of ingeschreven werden, elektrisch zijn.


Toch doen we het niet slecht. Ook niet in België. Uit de cijfers per land blijkt dat we 69,7 procent meer elektrische wagens gekocht hebben dan in 2019. Ook het aantal auto’s op waterstof ging omhoog. Duitsland blijft koploper, met bijna 200.000 EV’s en in Slovenië was de stijging het grootst met 785,5 procent tegenover het jaar ervoor.

Diesel en benzine heel populair

Langs de andere kant zien we ook dat auto’s met verbrandingsmotoren het nog steeds heel goed doen. Diesel- en benzinewagens blijven enorm in trek. En opvallend genoeg geldt dat ook voor hybrides. We kennen intussen allemaal wel één of meerdere mensen in onze omgeving die met een hybride rijden. De technologie verkocht ook beter dan volwaardig elektrische wagens (11,9 procent) in 2020. De reden? Hybrides zijn voor bedrijven fiscaal zeer interessant en hebben toch nog de voordelen van een diesel- of benzinewagen.