Facebook Mark Zuckerberg nieuwsbrieven
Deauville, France - MAY 26, 2011 : Facebook CEO Mark Zuckerberg participates to a conference about web technologies during the french G8 in the north of France with the Google CEO Eric Schmidt, Hiroshi Mikitani, founder of Rakuten, the Businessman in advertising Maurice Levy and the Orange CEO Eric Richard.

Het sociale mediaplatform Facebook zet zijn eerste stappen in het reduceren van de zichtbaarheid van politieke inhoud bij zijn gebruikers.

Advertentie

Dat meldt het in een bericht op de Facebook Newsroom. Het bedrijf zou hiermee naar eigen zeggen willen ingaan op de algemene vraag van gebruikers om minder politieke inhoud te zien in de News Feed. De eerste experimenten vinden nu al plaats in Canada, Brazilië en Indonesië, en het platform wilt dat daarna verder uitbreiden naar de VS.

Testpubliek

“Over de komende maanden zullen we proberen om een beter zicht te krijgen op de gevarieerde voorkeuren voor politieke inhoud van onze gebruikers en een aantal benaderingen uitproberen die gebaseerd zijn op deze inzichten”, aldus Aastha Gupta, Product Management Director bij Facebook. “In een eerste stap zullen we tijdelijk de verspreiding van politieke content in de News Feed verminderen voor mensen in Canada, Brazilië en Indonesië in deze week, en in de Verenigde Staten de komende weken.”

“Tijdens deze  eerste testen zullen we een reeks verschillende manieren verkennen om politieke inhoud in de feed van gebruikers te rangschikken door middel van verschillende signalen, en dan beslissen op basis van welke aanpak we verder zullen gaan”, zo besluit Gupta.

Geen volledige ban

Om het effect van zijn experimenten te testen, zal Facebook enkele gebruikers uit de gebieden een vragenlijst doorsturen om hun ervaringen te peilen. Het bedrijf benadrukt verder wel dat het niet van plan is om politieke inhoud volledig van het platform te verwijderen. Ook Covid-19-gerelateerde berichten die van overheidsinstanties afkomstig zijn, blijven nog steeds zichtbaar.

Enkele weken geleden maakte Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van het bedrijf, tijdens een bespreking van de resultaten van het vierde kwartaal duidelijk dat zijn team op zoek was naar manieren om de politieke inhoud te verminderen op het platform. Facebook had reeds enkele aanpassingen aan zijn algoritme doorgevoerd in de weken voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en het ziet ernaar uit dat het met de huidige experimenten hierop wil voortbouwen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here