Amazon Prime

Geloof niet elke review die je leest op Amazon. Een Britse consumentenorganisatie ontdekte op het internet een handel op industriële schaal in valse reviews.

Advertentie

Sommige retailers die hun producten verkopen via de marktplaats van Amazon zouden betalen om valse, positieve productreviews te laten plaatsen bij hun producten. Dat is de conclusie van een onderzoek van Which?, een Britse consumentenbond die vergelijkbaar is met Test Aankoop in ons land. De organisatie vond minstens 10 websites die een verdienmodel hebben opgebouwd op het schrijven van valse reviews. Zij vermoeden dat hun onderzoek ook maar het topje van de ijsberg heeft blootgelegd.

De neppe recensenten pakken hun activiteiten heel professioneel aan. Reviews kunnen los aangekocht worden aan tarieven die starten vanaf vijf pond (5,74 euro) per review, maar tevreden klanten kunnen ook ‘pakketten’ aankopen. Sommige van die formules gaan tot wel duizend reviews voor één retailers, en de prijzen gaan tot 800 pond (917,67 euro). Optioneel kan de retailer daar nog wat gratis producten bijgooien om voor hemzelf een mooie deal te scoren.

De websites schrijven niet enkel de reviews, ze geven ook enkele tips over hoe de review er zo betrouwbaar mogelijk te laten uitzien. Zij adviseren de review kort te houden en ook een foto zou veel wonderen doen. Zo blijven de reviews wel eens onder de radar van Amazon.

Wie is verantwoordelijk?

Dat reviews op Amazon niet altijd honderd procent eerlijk zijn, is echter al langer geweten. Maar omdat het op zo’n industriële schaal gebeurt en mensen er een heel businessmodel rond hebben opgebouwd, is het volgens Which? hoog tijd dat er ook eindelijk eens iets aan gedaan wordt. Reviews vormen een belangrijke bron van informatie voor consumenten bij het online kopen van producten. De consumentenbond is van mening dat de eindverantwoordelijkheid uiteindelijk bij de platformen zelf ligt. Zij gaan hun rapport overdragen aan de Britse marktautoriteit om de zaak van nader te onderzoeken. Die tikte in het verleden al eens Facebook en eBay op de vingers omwille van valse reviews.

Amazon vindt het op hun beurt dan weer te gemakkelijk om alle schuld op hun af te schuiven. Een woordvoerder van het e-commerceplatform reageert aan BBC News dat zij 24/7 reviews monitoren om valse commentaren te rapporteren, maar dat het probleem te groot is om door retailers te laten aangepakt worden. Het initiatief moet vanuit de marktautoriteit komen. Namaak is een ander groot probleem op Amazon. Dat probeert Amazon aan te pakken met Project Zero.

Hoe herken je een valse review?

Hoewel nepreviews er vaak heel realistisch uitzien, zijn er toch enkele trucjes die je kan toepassen om de authenticiteit te verifiëren. Dit zijn de tips die Which? geeft op hun website. Retailers vragen recensenten altijd om een afbeelding te plaatsen om de review ‘echt’ te laten lijken. Staan er bij een product duizenden afbeeldingen, dan is er wellicht gefoefeld. Hetzelfde geld ook voor producten die duizenden positieve reviews hebben van 5 sterren. Retailers pakken het soms slim aan door de reviews van producten die niet meer beschikbaar zijn te ‘transfereren’, zodat het aantal reviews in een handomdraai de hoogte ingaat.

De belangrijkste vuistregel die we meegeven, geldt eigenlijk voor alles wat je op het internet leest: wees sceptisch en ga op zoek naar meerdere informatiebronnen.

Advertentie

1 REACTIE

  1. Ik koop in ieder geval nooit meer iets via Amazon. Bestelling beschadigd door de brievenbus omdat het grotere product er uit was. Als je een klacht in dient moet je aangifte bij de politie hebben gedaan. Dan wordt het in onderzoek genomen en vervolgens krijg je bericht dat niemand er debet aan is. Ik hou het dus vel bij Bol en Coolblue. Daar is zat te krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here